· Łącznie użytkowników: 62
· Najnowszy użytkownik: muerte2
Fakty i liczby
Tak w telegraficznym skrócie wyglądały wszystkie wyścigi ostatniego sezonu ExtremeF1. Teraz przychodzi czas na statystyki i informacje o tym, jak to wszystko wyglądało. Zaczynamy oczywiście od faktów na temat ósmego sezonu:
- Tarask ustanowił rekord w liczbie wygranych w jednym sezonie - szesnaście. Dodatkowo, został najszybszym mistrzem, oraz pokonał wicemistrza ligi z największą przewagą w historii - konkretnie jest to 211 punktów.
- Tarask, Kamilo, Adve, MikruseK, Pandodo i Karlique zajęli najwyższe pozycje w klasyfikacji generalnej w swoich karierach, a Kubusa96 wyrównał najlepsze osiągnięcie. Z kolei dla Aftera i Szprycka, to najlepsze pozycje na koniec sezonu w tej lidze.
- Po raz pierwszy od IV sezonu, wszyscy kierowcy, którzy zajęli trzy pierwsze miejsca w generalce, mają minimum dwieście punktów.
- Pole Position wywalczyło w tym sezonie pięciu kierowców. Tylko w I sezonie mieliśmy pod tym względem lepszy wynik.
- Ale za to już trzeci z rzędu sezon wyścig wygrało tylko dwóch zawodników.
- Na podium stanęło ośmiu kierowców. Nie licząc nieskończonego sezonu drugiego, to najmniej w historii, ex aequo z sezonem czwartym.
- McLaren to pierwsza w historii ligi ekipa, która po raz drugi z rzędu wygrała klasyfikację konstruktorów.
- Sezon trwał 140 dni. To zdecydowanie najdłuższa w historii ligi kampania.
- Do zajęcia miejsca w czołowej dziesiątce generalki potrzeba było 49 punktów. Tylko w sezonach pierwszym i czwartym trzeba było zdobyć więcej.
- Po raz czwarty w historii punkty zdobyli wszyscy kierowcy, którzy wystartowali w przynajmniej jednym wyścigu.
- Zespół Ferrari już po raz czwarty w historii ligi zajął czwarte miejsce w klasyfikacji konstruktorów.
- Podczas GP Australii został ustanowiony rekord w liczbie kierowców, którzy ukończyli wyścig - do mety dojechało szesnaście osób.
- Szymusso i Kubusa96 po raz drugi w historii ligi stanęli wspólnie na podium końcowej klasyfikacji generalnej. Pierwszy raz miał miejsce... trzy lata temu, w pierwszym sezonie. Bracia są jedynym w ExtremeF1 duetem kierowców z tego samego zespołu, który razem uplasował się na pudle generalki.
Przyszedł czas na prezentację danych liczbowych tej kampanii. Standardowo rozpoczniemy od średniej pozycji kwalifikacyjnej. Przed nami interesujące porównanie, bowiem dane z sezonu ósmego, zestawimy z liczbami z kampanii poprzedniej, czyli siódmej. Wtedy obowiązywał system jednookrążeniowych kwalifikacji, teraz - mieliśmy dwie sesje, po dziesięć minut, a czasy się sumowały. Będziemy mogli zatem zobaczyć, kto na zmianach zyskał, a kto stracił. Okazuje się jednak, że w większości przypadków zmiana raczej pomogła. Jest to prawdopodobnie podyktowane tym, że po prostu było jednak więcej szans na uzyskanie dobrego czasu, niż jedna. Ważna adnotacja - w zestawieniu postanowiłem - po raz pierwszy w historii podsumowań - uwzględnić wszystkich zawodników, którzy wzięli udział w sezonie. Doszło bowiem tylko do dwóch zamian w trakcie trwania kampanii i uznałem, że można ostatecznie uwzględnić wszystkich. Zobaczmy zatem, jak to wszystko wygląda.
Skoro mamy średnią pozycję kwalifikacyjną, to musimy poznać także średnią pozycję wyścigową wszystkich zawodników. W nawiasie oczywiście średnia kierowcy z sezonu siódmego, aby można było porównać. Dzięki temu widzimy, jak wiele się zmieniło w ciągu sezonu. Przypominam, że standardowo do średniej wliczone są nieukończone wyścigi, co oczywiście znacząco ten wynik zawyża, ale gdyby tego nie było, statystyka byłaby przekłamana.
Czas na Team-Mate Wars, czyli bitwy zespołowe. W świecie Formuły 1 zawsze pierwszym punktem odniesienia jest kolega z zespołu. To jest podstawą do tego, by ocenić danego kierowcę. W ligach online jest to nieco bardziej złożone, bo tu raczej jest pomoc, a nie rywalizacja, niemniej zawsze jest ciekawe, jak się wypada na tle swojego zespołowego kolegi. Ze względu na to, że kierowcy dość licznie jeździli w wyścigach, stworzenie tego zestawienia było nieco ułatwione. Mały problem był jedynie z ekipami Toro Rosso i Racing Point, gdzie w trakcie sezonu doszło do zmian w składzie. Ostatecznie zdecydowałem, że porównani zostaną After z Wujkiem, oraz Shadowowski z Graczkiem, choć nie przejechali wspólnie zbyt dużej liczby wyścigów. Zobaczmy zatem, jak wyglądały bitwy zespołowe w sezonie ósmym.
Przedstawmy jeszcze pewną małą nowość w naszym podsumowaniu, choć ona pojawiała się już przy okazji poprzednich sezonów, ale tylko na Slacku. Teraz postanowiłem zamieścić to tutaj, jako małą ciekawostkę. Mianowicie - jak wyglądałaby klasyfikacja generalna, gdyby w lidze obowiązywała punktacja z Formuły 1 w latach 2003-2009, kiedy premiowane tylko osiem pierwszych miejsc? Jak pokazuje poniższa tabela - nic specjalnego by się nie zmieniło na czele, co oznacza, że niezależnie od punktacji, miejsca w klasyfikacji odzwierciedlają po prostu to, co działo się w trakcie sezonu. Jedynie tak naprawdę na tej klasyfikacji ucierpiałby Mikrus i wypadł z czołowej dziesiątki, gdyż dużo punktów uzbierał właśnie na dziewiątych miejscach, które w tamtej punktacji oznaczałoby zero. Do tego punktów pozbawieni zostaliby czterej ostatni kierowcy generalki. Jednak i tak, niezależnie od formy punktacji, zawsze sezon jest bardzo ciekawy, a to, która jest lepsza, jest kwestią gustu.
Nasze statystyczne podsumowanie tradycyjnie zamykamy liczbami dotyczącymi obecnością graczy w wyścigach. Na początek zobaczymy, jaka była średnia liczba kierowców, którzy stanęli na starcie w jednym wyścigu. Rekord, który ustanowiliśmy w sezonie siódmym, był naprawdę znakomity i jego pobicie było ogromnym wyzwaniem. A jednak, udało się - średnia na poziomie 16,28 jest imponująca. Wpływ na to miało kilka czynników. Po pierwsze - duży rozrzut między wyścigami, liczyło się zdanie każdego w kwestii terminów. Po drugie - ogromna chęć do rywalizacji. Po trzecie - tylko w dwóch wyścigach jechało mniej, niż piętnaście osób, a w trzech mieliśmy komplet osiemnastu. Naprawdę wynik ten jest powodem do radości.
S1: 12,22
S3: 11,11
S4: 11,55
S5: 13,77
S6: 13,94
S7: 16
S8: 16,28
Nie może także zabraknąć statystyki pokazującej, jaką mieliśmy średnią liczbę kierowców na mecie. Tutaj akurat nie udało nam się poprawić świetnego wyniku z kampanii numer siedem, ale zabrakło niewiele. Wynik 12,5 też jest naprawdę dobry, zwłaszcza, jeśli przypomnimy sobie, jakie były problemy techniczne i że dochodziło do dziwnych kolizji. Oznacza to więc też, że kierowcy po prostu walczyli do końca. Być może, gdyby nie wystąpił w trakcie sezonu żaden osławiony CL (taka sytuacja jest niemal niewykonalna), ta średnia wyniosłaby ponad trzynaście. Ale i tak nie mamy się czego wstydzić.
S1: 8,61
S3: 8,88
S4: 7,77
S5: 11,11
S6: 10,72
S7: 12,89
S8: 12,5
Za pomoc w przygotowaniu powyższych liczbowych statystyk dziękuję Mikrusowi, który przygotował dla mnie tabelki z poszczególnymi pozycjami kierowców w danym GP zarówno w kwalifikacjach, jak i wyścigu, oraz wyliczył średnią pozycję kierowców w obu tych sesjach.
Na forum rozpisany został plebiscyt the best of ExtremeF1. Zapraszam serdecznie do głosowania
Kubusa96
15-06-2022 00:17
UWAGA! Konieczne było dodanie nowych torów na ExLM. Są w downloadzie. Terminarz eventu jest na forum
Kubusa96
11-06-2022 23:18
W downloadzie jest dostępny mod na eventy benefisu ligowego rozgrywane na platormie rFactor. Natomiast na forum jest lista zgłoszeniowa na Extrimową Ligę Mistrzów
Kubusa96
08-06-2022 18:04
W downloadzie jest dostępny mod na 1. event naszego ligowego benefisu, rozgrywanego na F1 Challenge
Kubusa96
08-06-2022 18:04
Zapraszam do głosowania w ligowym plebiscycie po sezonie XII, szczegóły w temacie na forum