· Łącznie użytkowników: 62
· Najnowszy użytkownik: muerte2
Jak większość torów w Wielkiej Brytanii, tor Snetterton wytyczono na płycie lostniska RAF-u. W 1951 roku miejscowi entuzjaści wyścigów dogadali się z właścicielem ternów lotniska i tak rozpoczęła się historia tego obiektu. Szczególnym punktem umowy był punkt mówiący o tym, by nie organizować wyścigów w niedziele między 10:45 a 12:00 - właściciel lotniska był bowiem miejscową głową Kościoła. Początkowo była to bardzo szybka pętla, którą charakteryzowała blisko 1.5-kilometrowa prosta Norwich Straight. W 1965 roku tor przeszedł pierwszą przebudowę, mającą na celu zmniejszenie średnich prędkości - tak oto wyjście na prostą startową poprzedzała szykana imienia Jima Russella, właściciela pierwszej szkoły jazdy wyścigowej przy tym torze. Do wczesnych lat 70. XX wieku Snetterton było miejscową "świątynią prędkości" - i to całkiem bezpieczną. Postanowiono jednak skrócić pętlę - podobno chciano w ten sposób obniżyć koszty utrzymania obiektu. Początkowo przebudowa przyniosła drobne problemy z nawierzchnią, wyższymi prędkościami w kilku miejscach oraz potężnymi wypadkami - jednakże wszystko udało się skorygować. W 1990 roku po raz kolejny przebudowano szykanę Russella, by do 2010 roku nie wprowadzać już żadnych zmian w układzie toru. W 2011 roku tor przeszedł ostatnią przebudowę - wybudowano nową sekcję między zakrętem Sear Corner i prostą Revett Straight, wydłużając tym samym tor do prawie 4.8 kilometra. Od 2004 roku tor należy do grupy Motorsport Vision, zarządzanej przez Jonathana Palmera - co przyniosło gruntowne zmiany w infrastrukturze wokół toru. Aktualnie obiekt posiada licencję FIA 2. stopnia i gości głównie lokalne serie wyścigowe.
Okrążenie tego toru o długości 4,779 km posiada 12 zakrętów - 7 w prawo i 5 w lewo. Mimo długiej prostej startowej i prostej Bentley Straight, tor wymaga ustawień pod duży docisk. Kierowcy muszą także uważać na pobocza, gdyż każdy minimalny wyjazd na trawę może skończyć się bardzo źle.
Kierowcy ExtremeF1 odwiedzali Wielką Brytanię 9 razy - pierwsza wizyta miała miejsce już w I sezonie, a wyścig odbył się wówczas na torze Silverstone. Z Pole Position ruszał TheNewRio, który jednak dojechał na drugim miejscu - wygrał bowiem Szymusso, a trzeci był Tarask. Wyścig ten zapamiętano jednak przez nagły wyjazd Markovsky'ego, co spowodowało "wirtualną czerwoną flagę". Po raz drugi GP Wielkiej Brytanii zorganizowano w III sezonie, po raz drugi na Silverstone. Pole Position wywalczył Szymusso, ale i jemu nie udało się tego przekuć w zwycięstwo - dojechał drugi, przed Taraskiem i Kamillo99. Warto dodać, że do mety znów nie dojechał Markovsky - i był to ostatni raz w tej lidze, kiedy przy nicku ligowego dominatora pojawiły się trzy spółgłoski: D, N oraz F. Trzecie GP Wielkiej Brytanii i trzecia wizyta na Silverstone miała miejsce w IV sezonie - Pole Position wywalczył Markovsky, i jemu udało się zwyciężyć. Na podium z kolei towarzyszyli mu Szymusso i Tarask. W V sezonie liga odwiedziła tor Donington Park - Pole Position i wygraną wywalczył Markovsky, zaś obok niego na podium znaleźli się Patrique2001 oraz Tarask. Kolejna wizyta w Wielkiej Brytanii miała miejsce w VI sezonie, tym razem na torze Brands Hatch. Pole Position wywalczył Tarask, ale wyścig nie był dla niego udany. Wygrał bowiem Markovsky, przed Szymussem i Bartim. Następne GP Wielkiej Brytanii miało miejsce w VIII sezonie, na specyficznym torze Thruxton. Pole Position wywalczył sensacyjnie Kamilr2000, ale w wyścigu już tak kolorowo nie było. Jak niemal zawsze w tamtym sezonie wygrał Tarask, zaś na podium towarzyszyli mu After oraz Kubusa96. IX sezon przyniósł 150. wyścig w historii ExtremeF1 - a jeśli świętować jubileusz, to na znanym torze... i padło na Silverstone. Pole Position i zwycięstwo wywalczył Tarask, drugi był Markovsky, a podium uzupełnił Norbi. W X sezonie liga zawitała na Oulton Park - Pole Position i zwycięstwo należało do Patrique'a, a na podium znaleźli się jeszcze Kubusa96 i MARCINU. Po raz ostatni GP Wielkiej Brytanii odbyło się w XI sezonie - po raz drugi na Donington Park. Pole Position zdobył Szymusso, ale dojechał drugi - wyścig wygrał Markovsky, a podium uzupełnił Norbi.
Z racji że to będzie ostatni ligowy wyścig w 2021 roku, przypomnijmy sobie ostatnie wyścigi w latach 2016-2020. Po raz ostatni w 2016 roku kierowcy walczyli o zwycięstwo w GP Brazylii w II sezonie. Był to wyścig rozgrywany w ulewnym deszczu, zgodnie z warunkami panującymi wówczas w rzeczywistości - start wyścigu, jak się okazało, pokrył się bowiem z ostatnimi okrążeniami rzeczywistego wyścigu F1. W takich warunkach najlepiej odnalazł się Markovsky, który wygrał kwalifikacje oraz wyścig. Na podium towarzyszyli mu After oraz Kubusa96. Całkiem niedawno w ramach cyklu "Pamiętne wyścigi ExtremeF1" ->LINK<- mogliśmy sobie przypomnieć tę rundę. W 2017 roku miano ostatniego wyścigu roku przypadło GP Polski w IV sezonie. Na Torze Kielce najszybszy w kwalifikacjach był Markovsky, lecz w wyniku własnego błędu (rzadka sytuacja!) dojechał "zaledwie" trzeci. Wyścig wygrał Tarask, a drugi był Szymusso. Warto podkreślić, że to właśnie ten wyścig po raz pierwszy transmitowaliśmy:
Ostatni wyścig w roku 2018 miał miejsce w VII sezonie, było to GP Rosji. Na torze Moscow Raceway najszybszy w kwalifikacjach był Tarask, zaś w wyścigu - dzięki lepszej taktyce - także był najlepszy. Podium uzupełnili Markovsky oraz Norbi. Sam wyścig upłynął pod znakiem problemów natury technicznej Patrique'a i Szprycka oraz nierozważnej jazdy defensywnej niejakiego Fangio. Warto także nadmienić, że to miał być ostatni ligowy wyścig niejakiego Pasiastego, który nieco podpadł administracji - jednak nie pojawił się na torze, a ze składu i tak wypadł... a na jego miejsce wskoczył osobnik o nicku zaczynającym się na literę "P", a kończącym się ciągiem "andodo". W 2019 roku ostatnim wyścigiem było GP Węgier z IX sezonu. Kwalifikacje upłynęły pod znakiem problemów technicznych Taraska, które skończyły się wyładowaniem złości wspomnianego kierowcy na laptopie i uszkodzeniem dysku. W każdym razie w wyścigu nie pojechał, zaś Pole Position i wygrana padły łupem Markovsky'ego - który nota bene w międzyczasie zdążył odejść z ligi po mistrzostwie w VII sezonie i wrócić w IX sezonie za Kamilo, swojego ucznia. Był to jego trzeci wyścig po powrocie, trzecie Pole Position... i trzecie zwycięstwo. Daleko za nim dojechał Kubusa96, a za jego plecami o 3. miejsce miało miejsce "battle royale" pomiędzy Mikrusem i Patrique2001 - z którego górą wyszedł Patryk. W 2020 roku z kolei ostatnim wyścigiem było GP Wietnamu z XI sezonu. Na ulicach Hanoi, które nie doczekały i nie doczekają już wyścigu rzeczywistej F1, Pole Position i wygrana padły łupem Rekady'ego - choć nie obyło się bez kontrowersji w postaci kolizji z Szymussem w eskach. Szymusso przez to skończył na trzecim miejscu, a drugi na mecie był Markovsky. Warto dodać, że był to ostatni jak do tej pory wyścig, w którym punkt zdobył Kiroshima - ale był to chyba jeden z najlepiej zdobytych punktów w jego karierze.
Jak może wyglądać układ sił w stawce? Można się spodziewać, że o zwycięstwo zawalczą Szymusso i Rekady - kierowca Ferrari w tym sezonie coraz lepiej czuje się na obiektach nietypowych dla F1. Szyki chciałby im namieszać After, który w Argentynie był w kapitalnej dyspozycji. O podium będą chcieli powalczyć także kierowcy Arrowsa, oraz Pandodo, Szprycek, Kubusa96 i Patrique2001 - o ile ten ostatni nie zawali kwalifikacji i nie spadnie na koniec stawki po starcie, co jest ostatnio dla niego typowe. Swoją szansę na dobre punkty będzie również chciała wykorzystać grupa ZanDi-Graczek-Wujek - kierowca Red Bulla jednak sporo nawywijał w Argentynie i musi się pilnować. Za tą grupą powinni znaleźć się kierowcy Jordana, zawieszeni gdzieś między TOP10 a Kiroshimą - który z kolei oficjalnie wraca do rywalizacji po ciężkiej batalii z innymi czynnikami o wymianę dysku w komputerze, choć podobno był gotów wrócić nawet w Argentynie... co wiązałoby się ze startem bez żadnych przygotowań. Trudno jednak być w 100% pewnym tych prognoz, gdyż przez święta Bożego Narodzenia mogło się wiele zmienić.
Ważne informacje:
Nazwa toru: Snetterton Circuit
Lokalizacja: Snetterton, Wielka Brytania
Długość toru: 4,779 km
Liczba okrążeń (F1): 64
Liczba okrążeń (liga): 32
Dystans wyścigu: (F1): 305,856 km
Dystans wyścigu (liga): 152,928 km
Ligowy rekord okrążenia: brak
Prognoza pogody: angielska pogoda wyjątkowo okaże się być łaskawa dla kierowców - nie pojawi się ani deszcz, ani śnieg, a "jedynie" ciemne chmury i niska temperatura powietrza. Warunki zatem nie będą złe, ale też nie będą dobre - można powiedzieć, że będą średnie.
Kierowców czeka niemałe wyzwanie - powrót po świątecznej przerwie na zdradliwy tor. Muszą oni stanąć zatem na wysokości zadania i nie robić żadnych głupstw. Kto jednak poradzi sobie w tej sytuacji najlepiej? Czy to będzie godne pożegnanie z rokiem 2021? Na te i inne pytania odpowiedź poznacie w relacjach z GP Wielkiej Brytanii, na które serdecznie zapraszam. Pozdrawiam, Patryk.
Na forum rozpisany został plebiscyt the best of ExtremeF1. Zapraszam serdecznie do głosowania
Kubusa96
15-06-2022 00:17
UWAGA! Konieczne było dodanie nowych torów na ExLM. Są w downloadzie. Terminarz eventu jest na forum
Kubusa96
11-06-2022 23:18
W downloadzie jest dostępny mod na eventy benefisu ligowego rozgrywane na platormie rFactor. Natomiast na forum jest lista zgłoszeniowa na Extrimową Ligę Mistrzów
Kubusa96
08-06-2022 18:04
W downloadzie jest dostępny mod na 1. event naszego ligowego benefisu, rozgrywanego na F1 Challenge
Kubusa96
08-06-2022 18:04
Zapraszam do głosowania w ligowym plebiscycie po sezonie XII, szczegóły w temacie na forum