· Łącznie użytkowników: 62
· Najnowszy użytkownik: muerte2
Początek historii jedynego stałego obiektu do ścigania na Ukrainie, czyli Autodrom Chayka bądź автодром чайка po ukraińsku sięga lat 60., kiedy to jeszcze mieliśmy do czynienia ze Związkiem Radzieckim. Ukraińska republika radziecka nie posiadała żadnego toru wyścigowego, ani nie organizowała żadnych wyścigów ulicznych, więc z inicjatywy Ochotniczego Towarzystwa Współpracy z Armią, Lotnictwem i Marynarką (w skrócie DOSAAF). Padło, że taki obiekt powstanie na obrzeżach Kijowa i tak też się stało. Budowa zakończyła się w 1975 roku i obejmował on dużą nitkę o długości czterech kilometrów i czterystu sześćdziesięciu metrach, po której ExtremeF1 będzie się ścigać. Tor posiadał bardzo charakterystyczne długie łuki o sporym nachyleniu, które były częścią zarówno dłuższego wariantu jak i krótszego. Miał to być obiekt spełniający wszystkie ówczesne normy i standardy tak jednak nie było. Nawierzchnia była bardzo nierówna oraz występowały bariery, który były od razu obok asfaltu niczym na torze ulicznym. Wokół toru natomiast było pełno niezagospodarowanej, dzikiej powierzchni, która tylko pogarszała sprawę z nawierzchnią, gdyż multum kurzu i pyłu co chwile się wysypywało na drogę. Niemniej ścigano się tutaj, a inaguracyjny wyścig aut turystycznych wygrał Nikołaj Popow. Zagościła tutaj także Formuła 1, ale nie taka, którą wszyscy znamy, tylko w wersji sowieckiej. Jedyny wyścig tej serii wygrał Henry Saarm w swojej Estonii 16C. Rozgrywany na tym torze był także tzw. Puchar Przyjaźni, czyli jeden z bardziej prestiżowych wyścigów za żelazną kurtyną. Jednak szybko przeniesiono impreze na obecnie łotewski tor Bikernieki po śmierci polskiego kierowcy Krystiana Grochowskiego, gdyż tor został uznany za niebezpieczny. Do momentu odzyskania przez Ukrainę niepodległości obiekt popadał w coraz to większą ruinę. W 91’ podjęto próby odświeżenia toru i przebudowania, aby wystąpiły problemy natury finansowej i nigdy tak naprawdę nie udało się osiągnąć celów, które właściciele sobie postawili. Projekt upadł na tyle, że pod koniec XX wieku zaczęto używać tylko „Małej pętli”, bo duża do wyścigów już się nie nadawała. Od przejęcia obiektu przez kierowce Leonida Protasowa sytuacja zaczęła się poprawiać, a dziś Chayka jest epicentrum sportów motorowych na Ukrainie. Kompleks może się nawet pochwalić własną szkołą wyścigową, a wzdłuż prostej starej pętli często urządzane są wyścigi drag.
Autodrom Chayka, a właściwie wersja, po której będziemy się ścigać mierzy 4,460 km i posiada 10 zakrętów(7 w prawo i trzy w lewo). Nitka stanowi razem długą prosta przedzielona zakrętami, w których nie hamujemy, sekcję tzw. „uszu”, czyli łuki, o których wspominałem, i szybki trzeci sektor, gdzie mamy jedno miejsce hamowania. Na bliższe zapoznanie z tym torem zaprosił was Szprycek:
Będzie to pierwsze w historii GP Ukrainy w ExtremeF1, więc sprawnie przechodzimy do przeglądu faworytów, a tutaj jest dużo ciekawego. Plotki z padoku mówią jasno. Szprycek będzie na tym torze bardzo mocny. Zagrozić ma mu dotychczasowy dominator, Rekady, który nie wygrał tylko jednego wyścigu w tym sezonie. Mamy także będącego w świetnej formie Aftera, duet Arrowsa, Szymussa czy Patrique2001. Kierowcy, którzy jeżdżą na klawiaturach bardzo dobrze się tu czują, więc szansy na dobry wynik będzie szukać także Kubusa96. Różnice będą bardzo małe i tak naprawdę każdy kierowca będzie chciał coś ugrać dla siebie i swojego zespołu. Emocji na pewno nie zabraknie, bo walka na Chayce będzie utrudniona przez specyfikę toru.
Ważne informacje:
Nazwa toru: Autodrom Chayka
Lokalizacja: Kijów, Ukraina
Długość toru: 4,460 km
Liczba okrążeń (F1): 70
Liczba okrążeń (liga): 35
Dystans wyścigu: (F1): 312,200 km
Dystans wyścigu (liga): 156,100 km
Ligowy rekord okrążenia: brak
Prognoza pogody: W dzień treningowy mogą wystąpic delikatne opady deszczu, a raczej zapowiadane są po prostu chmury. Natomiast w Trzech Króli może być trochę zimno, ale będzie sucho.
Wyścig na Ukrainie zapowiada nam się niezwykle ciekawie. Czy Rekady będzie w stanie wygrać po raz kolejny? Czy może After zdoła go wreszcie pokanać? A może ktoś inny będzie w stanie odnieść triumf w trudnych do ścigania warunkach? Tego i wiele więcej dowiecie się już w czwartek, kiedy to odbędzie się pierwsze w historii GP Ukrainy. Ode mnie to już wszystko. Pozdrawiam, MikruseK.
Na forum rozpisany został plebiscyt the best of ExtremeF1. Zapraszam serdecznie do głosowania
Kubusa96
15-06-2022 00:17
UWAGA! Konieczne było dodanie nowych torów na ExLM. Są w downloadzie. Terminarz eventu jest na forum
Kubusa96
11-06-2022 23:18
W downloadzie jest dostępny mod na eventy benefisu ligowego rozgrywane na platormie rFactor. Natomiast na forum jest lista zgłoszeniowa na Extrimową Ligę Mistrzów
Kubusa96
08-06-2022 18:04
W downloadzie jest dostępny mod na 1. event naszego ligowego benefisu, rozgrywanego na F1 Challenge
Kubusa96
08-06-2022 18:04
Zapraszam do głosowania w ligowym plebiscycie po sezonie XII, szczegóły w temacie na forum