· Łącznie użytkowników: 62
· Najnowszy użytkownik: muerte2
Tor Kielce w tym roku obchodził swoje 40-lecie - powstał bowiem w 1977 roku, a otwarto go 26 czerwca. Jego pomysłodawcą był Włodzimierz Wójcikiewicz - wieloletni prezes Automobilklubu Kieleckiego, jednego z najstarszych automobilklubów w Polsce, a projektowanie go powierzono Józefowi Marcinkowskiemu. Obiekt ma trzy pętlę - kartingową, mającą 880 metrów, owalną (tzw. ,,Małą Petlę") o długości 1140 m i ,,Dużą Petlę", liczącą niewiele ponad 4 km. Wszystkim zarządza wspomniany automobilklub, wraz z kompleksem ,,Moto-Raj" gdzie są między innymi miejsca parkingowe i campingowe. Nie był to jednak obiekt przeznaczony do wielkich imprez samochodowych - rzadko wykorzystywana była ta najdłuższa trasa, a najważniejszym wydarzeniem jest coroczna giełda samochodowa organizowana od lat 80, zaś w 2000 roku miały to miejsce kolarskie szosowe Mistrzostwa Polski i kolarskie Mistrzostwa Europy młodzieżowców. Ktoś więc spyta - w jakim celu wybudowano Tor Kielce? Prawdopodobnie dlatego, żeby ludzie lubiący auta, mogli się legalnie pościgać i podriftować, gdyż na tym torze dość często właśnie można obserwować driftujące samochody, zaś Automobilklub Kielecki organizuje różne eventy przez cały rok, jednak mają one przede wszystkim zasięg lokalny. Nigdy za to nie było tu mowy o pojawieniu się jakiś wielkich serii wyścigowych, podobnie zresztą jak w Polsce. Wprawdzie w latach 80. tor w Poznaniu był wizytowany przez Berniego Ecclestone'a, który chciał zorganizować wyścig ,,za żelazną kurtyną", ale komunistyczna władza postawiła weto ze względu na koszta (ciekawe, co powiedzieliby o obecnych?) i padło na Węgry, gdzie powstał Hungaroring. Nadzieje na F1 w Polsce nieco odżyły po sukcesach Roberta Kubicy, kiedy firma LG ,,zaprojektowała" cztery tory uliczne w Gdańsku, Warszawie, Krakowie i Wrocławiu, i kibice mieli w internecie wybrać jeden, a potem sprawa miała pójść dalej. Padło na Wrocław, powstała nawet wirtualna wersja (dostępna na rFactora), ale było to raczej odległe marzenie niż realna szansa na pojawienie się Formuły 1, a po wypadku Kubicy w 2011 roku projekt definitywnie upadł i wydaje się mało prawdopodobne, by kiedykolwiek jeszcze w ogóle powstał tu jakiś tor, który mógłby zorganizować choćby jakieś młodzieżowe serie. Tym samym zostaje ekscytacja Rajdem Polski organizowanym w okolicach Mikołajek, który kilkukrotnie był jedną z rund WRC, ale od 2018 roku będą tu ,,tylko" Mistrzostwa Europy, a najlepsi kierowcy świata mogą tak prędko tu nie wrócić...
Wracając jeszcze do obiektu, na którym teraz będziemy rywalizować - aktualnie nie używa się ,,Dużej Pętli" ze względu na to, że jej część przebiega przez Drogę Krajową nr 74 i trzeba by ją zamknąć dla normalnego ruchu,
żeby można było je użyć do wyścigów. Problem w tym, że trasa ta jest tak naprawdę jedynym połączeniem Kielc z centrum Polski, oraz najprostszą drogą z zachodu Polski do granicy z Ukrainą - DK74 obecnie rozpoczyna bowiem swój bieg tuż przed Wieluniem, gdzie jest węzeł drogi ekspresowej S8 i biegnie przez Bełchatów, Piotrków Trybunalski, Sulejów, następnie prowadzi właśnie do Kielc i kończy się aż w Zosinie, gdzie jest granica naszego państwa. Zamknięcie zatem fragmentu DK74 byłoby problematyczne dla dość mocnego ruchu drogowego. Jedynym ratunkiem byłaby chyba budowa alternatywnej drogi i nawet są plany budowy S74 z Sulejowa do Niska, ale na razie powstał jedynie liczący niespełna 7 km odcinek między Kielcami a Cedzyną, a reszta jest w dalekich planach - krótko mówiąc, nie wiadomo kiedy w ogóle rozpocznie się budowanie i czy w ogóle ta trasa powstanie. Wydaje się zatem, że pojawienie się kiedyś samochodów wyścigowych na tej trasie jest niemożliwe, zresztą jazda w drugim sektorze tego toru też nie jest prosta, ponieważ jest tam bardzo ciasno i jest dość spora różnica poziomów.
Trzeci sektor z kolei składa się praktycznie wyłącznie z sekcji owalnej.
Nasza liga po raz trzeci zawita na obiekt znajdujący się w Miedzianej Górze. Tym razem jednak sytuacja jest trochę inna niż wcześniej, ponieważ do tej pory rywalizacja o tytuł mistrzowski trwała do ostatniego wyścigu,
choć tak naprawdę Szymusso w I sezonie i Markovsky w III mieli spore przewagi i musieli tylko dopełnić formalności, co im się udało. Teraz już kierowca McLarena martwić się nie musi i pozostaje jedynie kwestia ile punktów będzie miał ostatecznie na koniec kampanii. Szymusso z kolei jest na dobrej drodze do zajęcia drugiego miejsca, zaś o trzecie powalczą jego brat z Taraskiem. W tej chwili to kierowca Mercedesa ma 5 punktów więcej,
ale to jest praktycznie żadna różnica i jeśli kierowca Lotusa pojedzie na maksa swoich możliwości, może to się skończyć po jego myśli. After i Kamillo powalczą nie tylko między sobą, ale też o wyprzedzenie Sorontara, którego się tutaj nie spodziewamy zobaczyć. Zawodnik Toro Rosso traci do niego tylko 2,5 punkta, zaś kolega z teamu mistrza potrzebuje co najmniej szóstego miejsca do wyprzedzenia kierowcy Lotusa. O 9. miejsce powalczą zaś Norbi i Barti - jak zatem widać, jest wielu kierowców, którzy mają o co walczyć. Pamiętajmy też o rywalizacji wśród zespołów, bo tu jednak mistrza nie znamy. Mercedes ma 15 punktów więcej od McLarena, czyli niezbyt dużo, a stajni z Woking zależy na tytule. Pojawiły się jednak plotki, że Markovsky zamierza... odpuścić kwalifikacje, a miałyby o tym świadczyć jego ostatnia wypowiedź na slacku czy po GP Belgii. W ekipie ,,Srebrnych Strzał" nie chcą jednak w to wierzyć i podchodzą do tego spokojnie, zresztą trudno faktycznie wierzyć, że mistrz nie wierzy w możliwość odrobienia strat.
Tak czy inaczej, Markovsky będzie faworytem do odniesienia kolejnego zwycięstwa, nawet jeśli faktycznie wystartuje ostatni, bowiem ma świetne starty i nie raz widzieliśmy, że z końca też można wiele zrobić. Gorzej z jego partnerem, który na tym torze nie czuje się najlepiej, a do tego dwóch poprzednich startów tutaj nie ukończył. Mercedes na pewno będzie liczył się w walce o podium, nie odpuści Tarask, o czym mówiliśmy, za to wyścig będzie wyjątkowy dla zawodników Ferrari, którzy mieszkają bardzo blisko tego toru - Patryk pochodzi z Radlina, a Barti z Ostrowca Świętokrzyskiego. Pierwszy z nich mówi wprost, że zamierza tu wygrać, bo nie akceptuje tego, że nie triumfował w tym sezonie, a jego ambicje są znacznie większe. Oby jednak tylko zachowywał rozsądek, bo ostatnio znów ewidentnie miał spory problem z jazdą blisko innych bolidów, a jeśli teraz za bardzo będzie chciał, może to się skończyć bardzo źle. Bartek z kolei będzie liczył na dobry występ. Groźni mogą być kierowcy Toro Rosso, dość mocni w końcówce sezonu, zwłaszcza, że oboje walczą o jeszcze lepsze pozycje. Red Bulle będą natomiast po prostu szukać punktów, natomiast Kiroshima niestety prawdopodobnie się nie pojawi, ale jeszcze robi co może, żeby móc pojechać, więc jest cień nadziei. Kibice liczą na tak wielkie emocje, jak w pierwszym sezonie. Wprawdzie na 10 kierowców tylko 6 dojechało do mety, ale jednak czwórka Kręgiel, Markovsky, Szymusso i Kubusa stworzyli wielkie show w walce o wygraną i zmieścili się w 4,5 sekundy. Ostatecznie wygrał miejscowy faworyt przed Szymkiem i Markiem. Nieco mniej emocjonująco było w sierpniu tego roku, kiedy Markovsky po mocnym starcie odjechał i spokojnie pokonał braci, a najciekawiej było w starciu o piąte miejsce między bolidami Ferrari. Wtedy również wystartowała dziesiątka, a do mety dojechała ósemka. Teraz w związku z wielkimi emocjami w ostatnich wyścigach jest naprawdę duża szansa, że kierowcy również tutaj dadzą z siebie wszystko i zobaczymy naprawdę pasjonujący bój. A naprawdę warto, żeby tak było, ale dlaczego, to już w innym czasie.
Zobaczmy jeszcze, co niektórzy kierowcy powiedzieli przed tym GP:
Adventure0 (Red Bull): "Ten tor nie należy dla mnie do dobrych wspomnień. Ścigałem się na tym 2 razy raz w exf1 a drugi w Old Spice o ile ktoś pamięta. W Old Spice byłem przedostatni że względu na opony a w Exf1 te Janusze a nie Marshalle przez to nie wyświetliło niebieskiej flagi i poleciałem w... Kto oglądał Wattsy ten wie"
Kubusa96 (Mercedes): "Nadszedł ten moment, kiedy spotykamy się w Kielcach i kończymy sezon. Zawsze chciałem kończyć kampanię w Polsce i tutaj mogłem w pełni to zrealizować, z czego bardzo się cieszę, bo uważam, że to jest fajne i warto mieć taką tradycję. Sam tor lubię, zawsze dobrze się tutaj czułem, a jazda dawała mi frajdę, choć to zdecydowanie nie jest prosty obiekt, przede wszystkim w drugim sektorze, gdzie jest ciasno. Do tego dodatkową trudność sprawiają aktualne bolidy, które nie są tak przyczepne, w efekcie zdecydowanie ciężej się jeździ i też trudniej dopasować setup. Znajduję się też w innej sytuacji tutaj niż poprzednio, bo w I czy w III sezonie wszystko w moim przypadku było jasne, a tutaj nie - nie dość, że walczę o trzecie miejsce indywidualnie, to jeszcze wciąż walczymy o mistrzostwo zespołowe. Start z ostatniego miejsca Markovsky'ego? Nie bardzo w to wierzę, a nawet jeśli, niewiele to zmienia, ba, może mu to nawet bardziej pomóc. Spodziewam się też ostrej walki ze strony Taraska i szczególnie Kręgla, on jednak ostatnio niezbyt się spisywał przy atakach i wierzę, że teraz pokieruje się przede wszystkim rozsądkiem. Mimo tego wszystkiego staram się podejść do tego wyścigu tak, jak do wszystkich innych - chce czerpać radość jazdy i pojechać bezbłędny wyścig, a wierzę, że mnie na taki stać. Nie skupiam się na tym, które miejsce zająć i ile punktów mi potrzeba, myślę, że wynik przyjdzie sam, jeśli dobrze pojadę. Na pewno fajnie byłoby zaliczyć tak dobry wyścig jak na Spa, ale tu będzie trudniej. Mam nadzieję, że deszczu nie będzie, ale teraz to nie wiadomo... Nastawiam się na trudny wyścig i dam z siebie absolutnie wszystko, bym potem mógł spokojnie odpocząć przy świątecznym stole. Liczę na tak fajne GP jak mamy ostatnio, tym bardziej, że naprawdę warto. Będzie się działo!"
Patryk Kręgiel (Ferrari): "Kielce, domowy wyścig... w każdym sezonie wygrałem przynajmniej jeden wyścig, więc teraz mam ostatnią szansę na zwycięstwo w tym sezonie."
Nazwa GP: Polish Grand Prix
Lokalizacja: Miedziana Góra, Polska
Nazwa toru: Tor Kielce
Długość: 4,160 km
Liczba zakrętów 15
Kierunek: zgodnie z ruchem wskazówek zegara
Rekord okrążenia (F1): brak
Rekord okrążenia (liga): Szymusso, 1:10.741, Red Bull, 29.08.2017 (III sezon)
Liczba okrążeń (F1): 70
Liczba okrążeń (liga): 38
Dystans wyścigu (F1): 291,200 km
Dystans wyścigu (liga): 158,080 km
Dostępne mieszanki opon: Super Soft, Soft, Intermediate, Wet
Prognoza pogody: Pogoda w Polsce w tym okresie to wielka niewiadoma. W tej chwili prognozy przewidują duże szanse na deszcz podczas treningu i mniejsze podczas piątkowych sesji, ale to wszystko w tej chwili to czysta teoria i jak będzie naprawdę, będziemy się przekonywać przed sesjami.
Zanosi się na duże emocje, bo naprawdę mało kto może tutaj sobie pozwolić na luźną jazdę i walka powinna trwać do ostatniego okrążenia. I tego zdecydowanie oczekujemy, zwłaszcza, że apetyty są rozbudzone po ostatnich bardzo ciekawych wyścigach. Nie pozostaje mi nic innego zatem, jak zaprosić serdecznie wszystkich do ostatniego GP tego sezonu, aby zwieńczyć kolejny udany dla naszej ligi sezon. Liczę, że dacie z siebie absolutnie wszystko i pokażecie co potraficie, bo naprawdę będzie warto, a potem wszyscy udamy się na odpoczynek i będziemy obchodzić święta. Na koniec prośba - po zakończeniu wyścigu i przejechaniu okrążenia ,,zjazdowego", proszę WSZYSTKICH o ustawienie się na prostej startowej - pierwsza trójka oczywiście nieco z przodu, reszta w pewnym odstępie za nimi w rzędach liczących trzy bolidy. To tyle już, jeśli chodzi o zapowiedź, zapraszam na jutrzejszy trening i piątkowe kwalifikacje i wyścig. Pozdrawiam, Kubusa96.
Na forum rozpisany został plebiscyt the best of ExtremeF1. Zapraszam serdecznie do głosowania
Kubusa96
15-06-2022 00:17
UWAGA! Konieczne było dodanie nowych torów na ExLM. Są w downloadzie. Terminarz eventu jest na forum
Kubusa96
11-06-2022 23:18
W downloadzie jest dostępny mod na eventy benefisu ligowego rozgrywane na platormie rFactor. Natomiast na forum jest lista zgłoszeniowa na Extrimową Ligę Mistrzów
Kubusa96
08-06-2022 18:04
W downloadzie jest dostępny mod na 1. event naszego ligowego benefisu, rozgrywanego na F1 Challenge
Kubusa96
08-06-2022 18:04
Zapraszam do głosowania w ligowym plebiscycie po sezonie XII, szczegóły w temacie na forum