· Łącznie użytkowników: 62
· Najnowszy użytkownik: muerte2
Pierwsze wyścigi w Austrii (od czasów II wojny światowej) odbywały się już w 1963 roku, na płycie lotniska w Zeltweg. W tymże roku wyścig ten był rundą F1 niezaliczaną do mistrzostw świata. Rok później F1 tu wróciła, już jako runda zaliczana do mistrzostw. Triumfatorem jedynego GP Austrii na Zeltweg był Lorenzo Bandini. Impreza była sukcesem, ale tor pozostawiał wiele do życzenia, zaczynając od nierównej nawierzchni, a kończąc na względach bezpieczeństwa. Z tych powodów Formuła 1 opuściła Austrię. Od 1970 do 1987 roku F1 ponownie rywalizowała w Austrii, w sąsiedztwie poprzedniego gospodarza - nowym gospodarzem był tor Osterreichring. Był to bardzo szybki obiekt, ale zarazem bardzo niebezpieczny. Przekonał się o tym w 1975 roku Mark Donohue, który w wyniku obrażeń odniesionych w wypadku w czasie GP Austrii, zmarł. Ten wyścig wygrał Vittorio Brambilla, który podobnie jak Bandini w 1964 roku - nie odniósł już zwycięstwa. Co ciekawe, Włoch po przekroczeniu linii mety... również się rozbił - winny temu był deszcz i śliska nawierzchnia. Pomimo prób "spowolnienia" tego toru poprzez szykanę Hella-Licht, F1 ponownie opuściła Austrię, a tor popadł w ruinę. Do czasu... bowiem w 1995 roku grupa inwestorów, z firmą telekomunikacyjną A1 na czele, postanowiła przejąć obiekt i go przebudować. Tor znacznie skrócono, a odpowiadał za to Hermann Tilke. Pomimo skrócenia pętli toru, zachowano jego charakter. W 1996 roku nastąpiło otwarcie A1-Ringu, a w 1997 GP Austrii wróciło do kalendarza F1. Jednakże w 2003 roku, w wyniku zakazu reklamy wyrobów tytoniowych w Unii Europejskiej, wyścig ponownie zniknął z kalendarza. Tor ponownie popadł w ruinę. W 2005 roku wykupił go jednak Red Bull. Po pewnych perypetiach, w 2011 roku ponownie otwarto, ponownie pod inną nazwą - Red Bull Ring. Pętla toru jednak się nie zmieniła, aczkolwiek kilka lat temu był plan poprowadzenia toru przez fragment dawnego Osterreichringu. Lecz na planach i przygotowanych "szykanach" za 1. i przed 3. zakrętem stanęło. W 2014 roku F1 zagościła na Red Bull Ring, i nie zanosi się na rychłe jego opuszczenie. Gwoli przypomienia, ostatnie GP Austrii wygrał Max Verstappen, przed Kimim Raikkonenem i Sebastianem Vettelem, zaś w treningu nr 1 uczestniczył Robert Kubica.
Red Bull Ring gościł już trzy wyścigi w naszej lidze. W II sezonie triumfował tu Markovsky (Prost), przed Szymussem i Kubusą96 (obaj BMW Sauber). W III sezonie zwycięstwo odniósł startujący w Red Bullu Szymusso, a podium uzupełnili Tarask (Sauber) i team-mate, a jednocześnie brat Szymka - Kubusa96. W IV sezonie Markovsky powrócił na pierwszy stopień podium, już jako reprezentant McLarena. Jako drugi dojechał Tarask (Lotus), a podium uzupełnił Kamilo (również McLaren). W III i IV sezonie kierowcom doskwierała nierówna nawierzchnia, toteż w V sezonie nie zagościliśmy na Red Bull Ringu, lecz wracamy w tym sezonie. Według pierwszych raportów, nawierzchnia jest przygotowana perfekcyjnie, a w newralgicznych miejscach, w postaci poboczy, zamontowano anticuty, które mają na celu odwodzenie Kręgla od ścinania i poszerzania. Jednak FIA mogłaby prewencyjnie pogrozić kierowcy Force Indii zawieszeniem licencji, czy zsyłką na Sybir, gdyż na Hungaroringu to zadziałało bardzo dobrze.
Przejdźmy do przeglądu faworytów. O zwycięstwo tradycyjnie bić się będzie Markovsky i Tarask, zaś za ich plecami można spodziewać się walki duetów Szymusso-Kręgiel oraz Kubusa-Barti. Najwięcej do wygrania i do stracenia ma kierowca Force Indii o numerze 23, gdyż wciąż liczy się w walce o trzecie miejsce na koniec sezonu, tak samo kierowcy Williamsa. Tego samego nie można powiedzieć o zespołowym koledze kierowcy z Ostrowca Świętokrzyskiego, więc zostaje mu walka co najwyżej o utrzymanie szóstego miejsca w klasyfikacji kierowców. Za ich plecami należy spodziewać się ostrej walki Norbiego, Kamila, Aftera i Mikrusa. Kierowca Benettona jednak może zaskoczyć i namieszać w walce Bartiego z Williamsami. Kamil zaś nadal szuka swojej dyspozycji z IV i V sezonu, kiedy to mógł walczyć nawet o zwycięstwa. W Brazylii był cień nadziei na odnalezienie tej formy, ale 4. pozycja to obecnie chyba jest jego szczyt. After celuje tutaj raczej w spokojny wyścig z punktami na koniec, zaś Mikrus raczej nastawia się na ominięcie problemów technicznych. Do tej grupki spodziewane jest dołączenie Matiie'go, który z wyścigu na wyścig prezentuje coraz lepszą formę. W następnym sezonie powinien być on bardzo groźnym zawodnikiem w środku stawki. O ostatnie wolne punkty powalczyć powinna grupka złożona z Karlika, Matifa oraz kierowców Jaguara. Każdy z tej czwórki ma szansę na dobry wynik, jeśli będą trzymać się z dala od incydentów. To jedno symboliczne "oczko" najbardziej jest potrzebne Kiroshimie, który poprzez współpracę z Williamsem odnalazł swoją głęboko ukrytą równą formę, więc ten jeden punkcik może być momentem przełamania kierowcy z Nowego Tomyśla. Zaś Piter, jeśli znajdzie chwilę czasu na trenowanie, przygotowanie ustawień i strategii, bez konieczności konsultacji wszystkiego 5 minut przed startem i celowym odpuszczaniu kwalifikacji również może sporo ugrać. Matif dawał już niejednokrotnie się poznać jako solidny kierowca, więc jeśli wyeliminuje swoje problemy z Hungaroringu, a także zrozumie działanie opon, to powinien spokojnie zakończyć wyścig w punktach.
Ważne informacje:
Nazwa toru: Red Bull Ring
Lokalizacja: Spielberg, Austria
Długość toru: 4,326 km
Liczba okrążeń (F1): 71
Liczba okrążeń (liga): 36
Dystans wyścigu: (F1): 307,146 km
Dystans wyścigu (liga): 153,573 km
Dostępne mieszanki opon: Ultra Soft, Super Soft, Soft, Intermediate, Wet
Prognoza pogody: O ile we wtorek nie spodziewa się jakichkolwiek opadów deszczu, o tyle w środe takowe mogą wystąpić. Jednakże ustąpią one przed startem kwalifikacji i wyścigu, więc każda z ligowych sesji odbędzie się na suchym torze.
Biorąc pod uwagę krótką pętlę toru i wynikające z tego niewielkie różnice w stawce, środowy wyścig zapowiada się pasjonująco. Kto zwycięży na austriackiej ziemi? Czy Kiro zdobędzie punkt? Czy Kręgiel zostanie pokonany przez anticuty? Czy stratedzy Force Indii przygotują swoim kierowcom dobrą strategię? Na te i inne pytania poznacie odpowiedź w relacjach z GP Austrii, na które już dziś serdecznie zapraszam. Pozdrawiam, Patryk.
Na forum rozpisany został plebiscyt the best of ExtremeF1. Zapraszam serdecznie do głosowania
Kubusa96
15-06-2022 00:17
UWAGA! Konieczne było dodanie nowych torów na ExLM. Są w downloadzie. Terminarz eventu jest na forum
Kubusa96
11-06-2022 23:18
W downloadzie jest dostępny mod na eventy benefisu ligowego rozgrywane na platormie rFactor. Natomiast na forum jest lista zgłoszeniowa na Extrimową Ligę Mistrzów
Kubusa96
08-06-2022 18:04
W downloadzie jest dostępny mod na 1. event naszego ligowego benefisu, rozgrywanego na F1 Challenge
Kubusa96
08-06-2022 18:04
Zapraszam do głosowania w ligowym plebiscycie po sezonie XII, szczegóły w temacie na forum