· Łącznie użytkowników: 62
· Najnowszy użytkownik: muerte2
Pierwsze wyścigi na Phillip Island rozgrywano już w 1928 roku, tradycyjnie już na drogach publicznych, przeciętych zakrętami w prawo. Długość pętli dla samochodów i motocykli jednak się różniła - wynosiła ona odpowiednio 16 kilometrów dla motocykli oraz niecałe 10 dla aut. W 1935 tor nieco przebudowano, zmieniając jego kształt z prostokątnego na trójkątny. W tej formie długo nie przeżył, bowiem zamknięto go w 1940 roku.
W 1951 roku grupa inwestorów postanowiła przywrócić wyścigi na "Wyspie Filipa" - w tym celu wybudowano tor permanentny. Jedynym dostępnym skrawkiem terenu było wybrzeże, stąd też możemy cieszyć się widokami na morze w trakcie jazdy oraz różnicą poziomów. Jednakże nic nie jest idealne, więc tor miał jedną wadę - utrudnienia przy konserwacji. Położenie obiektu spowodowało opóźnienia w budowie i przekroczenie kosztów, więc tor otwarto w 1956 roku, a w 1960 roku zaczęto organizację wyścigów długodystansowych. Trzecia edycja wyścigu Armstrong 500, rozgrywana w 1962 roku, ukazała wadę tego toru - w wyniku zniszczeń został on zamknięty. Tor otwarto ponownie w 1967 roku, a wyścig Armstrong 500 przeniesiono na tor Bathurst, gdzie rozgrywany jest do dziś na dwukrotnie dłuższym dystansie. W latach 70. tor podupadał, głównie z powodu kosztownej konserwacji, czego skutkiem było zamknięcie go w 1978 roku. W 1985 nastąpił przełom w postaci nowego inwestora. Cel był prosty - przywrócić tor do użytku. Jego misja została wykonana, bowiem w 1989 tor zadebiutował w kalendarzu Motocyklowych Mistrzostw Świata. W 1991 motocyklowe GP Australii przeniesiono na tor Eastern Creek, ale w 1997 organizacja tego wyścigu przypadła, już na stałe, Phillip Island.
Tor ten jest bardzo charakterystycznym obiektem. Jego położenie sprawia, że można cieszyć się widokiem na morze oraz różnicami poziomów, ale o tym już wspominałem. Drugą charakterystyczną cechą toru są wszechobecne mewy. Jak już możecie wnioskować po tytule, są one bardzo niebezpieczne. Szczególnie jeśli jedziecie z prędkością ponad 200 km/h... Przekonał się o tym Andrea Iannone w czasie GP Australii w roku 2015. Pokonując jeden z zakrętów, na drodze napotkał mewę. Ta poderwała się w powietrze, lecz Włoch zdzielił ją swoją głową, przez co martwy już ptak padł na tor. Obecność tych ptaków ma jednak swój urok:
Skupmy się teraz na układzie toru. Pierwszy sektor jest bardzo szybkim sektorem. Okrążenie zaczynamy niekończącym się zakrętem w prawo, bez zdejmowania nogi z gazu. Po nim mamy kawałek prostej i kolejny niekończący się zakręt, tym razem w lewo. Pokonujemy go na 3-4 biegu z prędkością około 160 km/h. Kolejny kawałek prostej i łuk w lewo, bez odejmowania gazu. Drugi sektor zaczynamy pierwszym poważnym hamowaniem i pokonujemy nawrót w prawo - drugi bieg, 90 km/h. Na krótkiej prostej rozpędzamy się do 200 km/h i wjeżdżamy w nawrót w lewo z prędkością około 140 km/h, pokonujemy go na trzecim biegu. Następnie wjeżdżamy w eski, rozpędzamy się do około 250 km/h, ale hamujemy w ostatnim fragmencie - długim, ślepym nawrocie w lewo. Redukujemy o dwa biegi w dół, wjeżdżamy w zakręt z prędkością około 230 km/h i mamy kolejny kawałek prostej. W tym miejscu trzeba zahamować bardzo wcześnie oraz z wyczuciem - z powodu spadku terenu transfer masy może nas wyrzucić na pobocze. Przejeżdżamy nawrót w prawo na drugim biegu, 90 km/h. Trzeci sektor zaczynamy przejściem z tego nawrotu w długi nawrót w prawo, kluczowe jest szybkie nabieranie prędkości, bowiem następny jest niekończący się zakręt w lewo. Ten zakręt wyprowadza na prostą startową.
Przejdźmy do przeglądu faworytów. Kandydatami do triumfu tradycyjnie będą Markovsky i Tarask, którzy w ostatnich wyścigach są w kompletnie innej lidze niż reszta stawki. O trzecie miejsce mogą bić się kierowcy Renault, Norbi, Kamilo, Barti, a także kierowcy Ferrari, jeśli nie ominą ich problemy - o ile swoje kłopoty wyeliminował Szprycek, o tyle w Korei kłopoty nawiedziły Patrique'a - w Korei miał problemy z płynnym skrętem w lewo, a jeśli wierzyć informacjom z Australii, to teraz ma on problem z płynnym skrętem w obie strony. Do grona zawodników walczących o podium można też dopisać Matiiego, który mógł ukończyć poprzedni wyścig na 3. miejscu, gdyby nie błąd w doborze opon. Miejmy nadzieję, że w Australii również namiesza w tej grupie. Kolejną grupę mogą stanowić kierowcy Toyoty, Red Bulla, BAR-a oraz Matif i Karlik. O punkty może zatem walczyć praktycznie każdy, co na takim torze jak Phillip Island jest jeszcze bardziej prawdopodobne. W padoku narzekania na ten tor było słychać już od dawna, a najmniej pochlebnie o tym obiekcie wypowiadali się kierowcy McLarena i Tarask, oraz z niewiadomych przyczyn wtórujący im Adventure. Czy zmienią oni swoje zdanie o tym torze? Zobaczymy.
Ważne informacje:
Nazwa toru: Phillip Island Grand Prix Circuit
Lokalizacja: Cowes, Wiktoria, Australia
Długość toru: 4,445 km
Liczba okrążeń (F1): 70
Liczba okrążeń (liga): 35
Dystans wyścigu: (F1): 311,150 km
Dystans wyścigu (liga): 155,575 km
Dostępne mieszanki opon: Ultra Soft, Super Soft, Soft, Intermediate, Wet
Prognoza pogody: Pogoda będzie łaskawa dla kierowców - przewiduje się bezchmurne niebo oraz wysokie temperatury - typowe australijskie lato..
Zapowiada się bardzo pasjonujący wyścig. Pętla toru i niewielkie różnice w poszczególnych grupach zwiastują ciekawe widowisko. Jak kierowcy spiszą się na nieznanym gruncie? Czy Markovsky i Tarask ponownie będą lata świetlne przed rywalami? Czy pech opuści kierowców Renault? Czy Patrique wyeliminuje problemy z kierownicą? Na te i inne pytania poznamy odpowiedź w relacjach z GP Australii, na które już dziś serdecznie zapraszam. Pozdrawiam, Patryk.
Na forum rozpisany został plebiscyt the best of ExtremeF1. Zapraszam serdecznie do głosowania
Kubusa96
15-06-2022 00:17
UWAGA! Konieczne było dodanie nowych torów na ExLM. Są w downloadzie. Terminarz eventu jest na forum
Kubusa96
11-06-2022 23:18
W downloadzie jest dostępny mod na eventy benefisu ligowego rozgrywane na platormie rFactor. Natomiast na forum jest lista zgłoszeniowa na Extrimową Ligę Mistrzów
Kubusa96
08-06-2022 18:04
W downloadzie jest dostępny mod na 1. event naszego ligowego benefisu, rozgrywanego na F1 Challenge
Kubusa96
08-06-2022 18:04
Zapraszam do głosowania w ligowym plebiscycie po sezonie XII, szczegóły w temacie na forum