· Łącznie użytkowników: 62
· Najnowszy użytkownik: muerte2
Tor Kyalami wybudowano w 1961 roku i od tego właśnie roku gościł wyścigi Formuły 1 - nie były one jednak zaliczane do kalendarza mistrzostw. Kierowcy F1 rywalizowali na tym torze w grudniu. Stan ten utrzymywał się do 1966 roku, kiedy to F1 nie zawitała na Kyalami - aczkolwiek odrobiono tę stratę z nawiązką, bowiem w następnym sezonie GP RPA przeniesiono z toru East London na Kyalami, a nawet przeniesiono ten wyścig z okolic końca sezonu na sam początek - GP RPA inaugurowało następny sezon. Co ciekawe, wyścig ten rozegrano... 2 stycznia. Jeśli w tamtych czasach hucznie obchodzono Sylwestra, to wyścigi mogły być bardzo "atrakcyjne". W późniejszych latach zmieniono datę organizacji wyściu ze stycznia na marzec, a od 1972 roku wyścig spadał na drugie bądź trzecie miejsce w kalendarzu, kosztem powracającego (i szybko znikającego) GP Argentyny oraz debiutującego w kalendarzu GP Brazylii. Wyścig z 1977 roku jest "okryty sławą" z powodu śmierci Toma Pryce'a i jedngo z porządkowych. Pomimo tych incydentów, wyścig dalej rozgrywano, aczkolwiek w 1981 wyścig ponownie był niezaliczany do kalendarza, co było spowodowane wojną FISA z FOCA (w skrócie - zespołów "prywatnych" z fabrycznymi) - efektem tej wojny był właśnie wyścig niezaliczany do kalendarza, a zespoły z powodu wczesnego terminu musiały wykorzystywać bolidy z poprzedniego sezonu. W 1983 roku GP RPA przeniesiono z początku na koniec sezonu, tym razem wyścig ten był ostatnią rundą sezonu. Rok później wyścig wrócił na początek sezonu, by w 1985 być przedostanią rundą, a po 1985 roku wypaść całkowicie z kalendarza F1 - było to spowodowane zamieszkami z powodu prowadzonej przez władze polityki apartheidu. Formuła 1 wróciła na Kyalami w roku 1992, a GP RPA inaugurowało sezon. W 1993 roku utrzymano ten stan rzeczy, ale z powodu problemów finansowych włodarzy toru, wyścig wypadł z kalendarza F1. W ostatnich latach tor przeszedł gruntowną przebudowę, przez co przypomina współczesne tory wyścigowe. Pojawiały się też plotki o powrocie F1 do tego kraju, bądź nawet na ten obiekt - ale na plotkach się skończyło.
Układ toru od 1961 roku do czasów współczesnych przeszedł dwie "poważne" zmiany. Pierwotna pętla, używana w latach 1961-1987 nie zawierała obecnego, "południowego" odcinka. Pętla składała się wówczas z kilku długich łuków poprzedzonych prostymi, jednej "eski" i nawrotu. Okrążenie pokonywano zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Pętla toru z lat 1992-1993 z poprzednią wersją toru dzieliła jeden z łuków i "eskę", z której wyjście zostało wydłużone. W zamian otrzymaliśmy bardzos szybkie pierwsze dwa zakręty z mocnym hamowaniem do trzeciego, co może przypomiać zakręty 12-13-14 z malezyjskiego Sepang, tylko ta sekcja z Kyalami jest nieco bardziej "kanciasta". Końcówka okrążenia zawiera z kolei dwa mocne hamowania, przedzielone bardzo szybkim i "ślepym" łukiem - na wyjściu z tego łuku trzeba uważać, bowiem można łatwo wypaść na pobocze i zakończyć wyścig w barierach z opon. W późniejszych latach, w miejsce łuku pod koniec okrążenia pojawiła się szykana, ale wraz z przebudową toru w 2016 roku, owa szykana zniknęła. Charakterystyczną cechą tego toru jest bardzo nierówna nawierzchnia - kluczem do uzyskania dobrego czasu, poza kompromisem między prędkością i dociskiem, jest unikanie wyboi, a to jest zadanie arcytrudne - wyboje bowiem czyhają na każdym zakręcie.
Liga miała już styczność z tym torem - rywalizowaliśmy tutaj w V sezonie. W sesji kwalifikacyjnej najszybszy był Patrique2001, ale wykorzystał on przewagę opon - gdy główni faworyci, a więc Markovsky, Tarask i Szymusso wykręcili swoje czasy na supermiękkiej mieszance, kierowca Renault był nieznacznie szybszy na oponach ultramiękkich. Zdobywca Pole Position jednak się nie popisał i już w trzecim zakręcie spadł na 11. miejsce. Nadwyraz słabo pojechał Tarask, który stracił do zwycięzcy (czyli Markovsky'ego) prawie minutę. Podium uzupełnili Szymusso i Patrique, zaś jednym z najciekawszych manewrów był manewr Mikrusa na Adve - na ostatnim okrążeniu, w ostatnim zakręcie, kierowca Toro Rosso wcisnął się swojemu rywalowi pod łokieć, zgarniając tym samym... dwa punkty, zamiast jednego. Cytując jedną piosenkę: "Czy warto było szaleć tak?"
Faworytami do wygranej na "Czarnym Lądzie" może być duet Markovsky-Tarask, którzy choć są lata świetlne przed resztą stawki, to toczą zacięte boje o wygraną, które rozstrzygają się nawet na ostatnim okrążeniu. Za nimi można spodziewać się równie ciekawej batalii pomiędzy duetem Renault, Norbim, Matiie'em, Bartim, który w Long Beach był nie do zatrzymania w "ExtremeF1.25", Patrykiem, który w końcu zażegnał swoje problemy natury technicznej oraz Kamilem, ktorego stać na bardzo dobre wyniki. Za nimi zaś powinni walczyć Prezesdejmian, Mikrus, Adve, DjKapusta, Karlik, Pandodo i Kiroshima. Kolejność w tych grupach jest przypadkowa, bowiem na dystansie wyścigu wszystko może się wydarzyć, ale na pewno w każdej z grup będzie ostra walka.
Ważne informacje:
Nazwa toru: Kyalami
Lokalizacja: Midrand, Republika Południowej Afryki
Długość toru: 4,261 km
Liczba okrążeń (F1): 72
Liczba okrążeń (liga): 36
Dystans wyścigu: (F1): 306,792 km
Dystans wyścigu (liga): 153,396 km
Dostępne mieszanki opon: Super Soft, Soft, Medium, Intermediate, Wet
Prognoza pogody: Kierowcom będą towarzyszyć 30-stopniowe temperatury, na szczęście słońce będzie częściowo zakrywane przez chmury. Nie obejdzie się jednak bez parasoli, kremów z filtrem, zimnych napojów (mogą to być napoje wyskokowe, co kto lubi) oraz lodów. Zupełne przeciwieństwo tego, co widzimy za oknami w Polsce.
Zapowiada się bardzo pasjonujący wyścig. W każdej z grup jest bardzo ciasno, a tor sprzyja wyprzedzaniu. W porównaniu do GP USA, wyniki nie powinny być wypaczone przez urwane skrzydła i dziury w ścianach. Ale jedna rzecz łączy te wyścigi - walka do końca. Kto zatem będzie najlepszy w RPA? Czy Markovsky zakończy połowę sezonu z kolejnym triumfem? Czy Barti ponownie stanie na podium? Czy Patrique wróci do walki o najwyższe cele? Jak spiszą się "debiutanci"? Ilu kierowców wypadnie z trzeciego zakrętu? Na te i inne pytania poznamy odpowiedź w relacjach z GP RPA, na które już dziś serdecznie zapraszam. Pozdrawiam, Patryk.
Na forum rozpisany został plebiscyt the best of ExtremeF1. Zapraszam serdecznie do głosowania
Kubusa96
15-06-2022 00:17
UWAGA! Konieczne było dodanie nowych torów na ExLM. Są w downloadzie. Terminarz eventu jest na forum
Kubusa96
11-06-2022 23:18
W downloadzie jest dostępny mod na eventy benefisu ligowego rozgrywane na platormie rFactor. Natomiast na forum jest lista zgłoszeniowa na Extrimową Ligę Mistrzów
Kubusa96
08-06-2022 18:04
W downloadzie jest dostępny mod na 1. event naszego ligowego benefisu, rozgrywanego na F1 Challenge
Kubusa96
08-06-2022 18:04
Zapraszam do głosowania w ligowym plebiscycie po sezonie XII, szczegóły w temacie na forum