· Łącznie użytkowników: 62
· Najnowszy użytkownik: muerte2
Circuito Internazionale Santamonica, bo tak pierwotnie brzmiała pełna nazwa toru, został zaprojektowany w 1969 roku, a otwarty w 1972. Była to wówczas zaledwie trzy i półkilometrowa pętla, która charakteryzowała się małą, otwartą przestrzenią dla zespołów. Taka wersja toru gościła motocyklowe GP San Marino w latach 1985-1987. Pierwszą przebudowę przeszedł on w 1993 roku, kiedy to został wydłużony do 4 kilometrów. W tym czasie wybudowano też nową aleję serwisową. Po 1993 roku tor wypadł z kalendarza MotoGP, za sprawą wypadku mistrza kategorii 500cc (dzisiejsza MotoGP), Wanye Rainey'a - złamał wtedy kręgosłup. Między 1996 a 2001 rokiem modernizowano aleję serwisową, ale w 2006 włodarze toru zechcieli ponownie organizować motocyklowe GP San Marino. W tym celu tor zmodyfikowano po raz kolejny, tym razem na niemalże całej jego długości. Wtedy to przybrał dzisiejszą formę i od 2007 roku jest stałym punktem w kalendarzu MotoGP. Warty odnotowania jest fakt, że tor posiada sztuczne oświetlenie, dzięki czemu możliwa jest organizacja wyścigów w nocy - korzystają z tego serie GT oraz w 2018 roku skorzystała seria DTM. Misano ma jednak jakiś związek z Formułą 1, bowiem od dłuższego czasu pierwsze testy swoich nowych bolidów przeprowadza tu Scuderia Toro Rosso.
Jak już wspominałem, układ toru zmienił się radykalnie tylko dwa razy. W 1993 roku dodano sekcję przypominającą obecny pierwszy sektor, czyli szykanę prawo-lewo, nawrót w prawo oraz kolejną szykanę. W 2007 roku z kolei przeprofilowano tę sekcję oraz usunięto drugą szykanę. Drugi i trzeci sektor, które były w niezmienionej formie od 1972 roku, również przebudowano, przemieszczając kilka łuków i prostych, a także zmieniając profil nawrotów. Ponadto, zmieniono kierunek jazdy, z przeciwnego do ruchu wskazówek zegara na zgodny. Po streszczeniu zmian konfiguracji toru, zapraszam na krótki opis okrążenia:
"Okrążenie zaczynamy całkiem długą prostą startową, rozpędzamy się do około 280 km/h i hamujemy do szykany. Redukujemy na trzeci bieg, trzymamy się prawej strony, aby zaatakować wierzchołek następnej części szykany, po czym wracamy na prawą stronę toru by zaatakować wierzchołek na wyjściu z tej szykany. Po drodze mijamy wyjazd z pit-lane, który nie jest najlepiej oznaczony - linie są wytarte, a pobocze nagle przechodzi w tor. Dalej mamy dwuwierzchołkowy zakręt, bardzo trudny, pokonywany na drugim biegu. Przy wejściu w drugą część zakrętu wbijamy trzeci bieg. Ta sekcja przechodzi w zakręt w lewo, pokonywany z lekkim odjęciem na czwartym-piątym biegu. Wyprowadza on nas na długą prostą, która kończy pierwszy sektor. Drugi sektor zaczynamy nawrotem, który prowadzi nas w dół, by po chwili znów się wspinać pod górę. Przejeżdżamy przez lekki łuk na pełnym gazie, ale na wyjściu musimy hamować do nawrotu. Tu kluczowa jest prędkość na wyjściu, bowiem czeka nas bardzo długi odcinek przełamany łukami. Przed ostatnim z nich musimy hamować, bo czyha na nas nawrót, pobocze i bariery. Jeśli udało nam się zmieścić w nawrocie, to za chwilę przejeżdżamy przez lekki łuk w lewo, bez zdejmowania nogi z gazu. Został nam tylko ostatni zakręt, 90-stopniowy zakręt w lewo pokonywany z prędkością około 160 km/h. Przypomina on nieco ostatni zakręt z Sachsenringu. Wyjeżdżamy maksymalnie na prawą stronę i tak oto kończymy okrążenie toru Misano."
Warto zaznaczyć, że GP Włoch było organizowane w naszej lidze w każdym sezonie. Pierwsza edycja tego wyścigu odbyła się na torze Monza. Podium prezentowało się następująco: Markovsky (McLaren, P1), Kubusa96 (Ferrari, P2) i Extremento (McLaren, P3). Przebojem tego wyścigu można nazwać przygody Patrique (wtedy TiDiEj'a) - kierowca Red Bulla najpierw padł ofiarą rozpędzonego Matifa, który stracił hamulce w szykanie Roggia, by po chwili, na wyjściu z Lesmo, wylecieć w powietrze. Rolę katapulty pełnił Piter, który widząc omijający go bolid... wjechał pod koła tego bolidu. Cóż, "Red Bull doda Ci skrzydeł", tak? W drugim sezonie liga zawitała na tor Imola. Wtedy to podium wyglądało w taki sposób: Tarask (Prost, P1), Patrique2001 [TiDiEj] (Jordan, P2), Markovsky (Prost, P3). Charakterystyczne dla tego wyścigu były synchroniczne obroty Kubusy i Markovsky'ego w Variante Bassa oraz pierwsze kary za ścinanie dla Patryka. Dużo działo się na samym starcie, gdzie w szykanie Tamburello Barti znokautował Szymussa, a nawrocie Tosa Sorontar wpakował się w tył samochodu Kamila. To był jeden z punktów zwrotnych w historii ligi na F1 Challenge. W trzecim sezonie, już na rFactorze, liga wróciła na Monzę. Wtedy to mieliśmy małe problemy techniczne, przez co kierowcy zostali podzieleni na dwie grupy. Zawody wygrał Szymusso, przed Taraskiem i Norbim. W czwartym sezonie ponownie gościliśmy na Monzy - zwycięzcą był Markovsky, przed Szymussem i Taraskiem. W tym wyścigu popisał się zespół Ferrari - nie wiedzieć czemu, bolidy Bartiego i Patryka ustawione były pod docisk, a Patryk z kolei chcąc uzyskać podium, powodował kolizje z Szymkiem i Tarasem. Karma do niego wróciła, bo skończył na czwartym miejscu. W piątym sezonie Imola ponownie gościła GP Włoch. Najlepszy był - a jakże! - Markovsky, który dojechał przed Taraskiem i Kamilem. Charakterystyczne dla tego wyścigu było ścinanie i poszerzanie szykany Variante Alta oraz losowość kary przejazdu przez pit-lane, która była nadawana za przejazd zbyt blisko pit-wall. W szóstym sezonie gościliśmy na torze Mugello - wygrał Markovsky, przed Taraskiem i Kubusą96. Przez sporą część wyścigu trwał bój Bartiego, Norbiego, Szymussa oraz Matiiego o miejsca 4-7. Przez chwilę walczył z nimi After, ale kierowcy Manora pękła opona na ostatnim okrążeniu. To samo przydarzyło się Patrykowi, ale kierowca Force Indii pełnił w tym wyścigu rolę tła.
Faworytami do triumfu nad Adriatykiem tradycyjnie już są Markovsky i Tarask - choć jest ich tylko dwóch, to rywalizacja zamyka się często w ułamkach sekund, co jest dobrą reklamą ligi. Do walki o trzecie miejsce gotowi są stanąć: Barti, który nie schodzi z P3 od 5 wyścigów, broniący trzeciego miejsca w klasyfikacji generalnej Norbi, oraz atakujący z oddali Patrique. Tu rywalizacja może się rozstrzygnąć w pit-stopach, bowiem ta trójka prezentuje podobne tempo. O następne miejsca gotowi są walczyć kierowcy Renault, Kamilo, Matiie, Kimiii, Mikrus, Adve, Szprycek oraz Matif - tych kierowców również niewiele dzieli, a rywalizacja rozstrzyga się głównie poprzez błędy zawodników. Za nimi możemy być świadkami ciekawej rywalizacji Prezesadejmiana, Dodo, Karlika oraz Kiro - tutaj stawką jest skromny punkcik, ale dający tym kierowcom wiele satysfakcji, jest on dla nich nagrodą za swoją pracę. W tej grupie kluczowe jest, poza prędkością, równe tempo.
Ważne informacje:
Nazwa toru: Misano World Circuit Marco Simoncelli
Lokalizacja: Misano Adratico, Włochy
Długość toru: 4,064 km
Liczba okrążeń (F1): 76
Liczba okrążeń (liga): 38
Dystans wyścigu: (F1): 308,864 km
Dystans wyścigu (liga): 154,432 km
Dostępne mieszanki opon: Ultra Soft, Super Soft Soft, Intermediate, Wet
Prognoza pogody: Temperatura powietrza będzie się wahać między 11 a 13 stopni Celsjusza, ale dla nas najważniejsze będzie lekko zachmurzone niebo - opady deszczu nie są spodziewane, za to spodziewane jest słońce przebijające się przez chmury.
Zapowiada się bardzo pasjonujący wyścig. W każdej grupie jest bardzo ciasno, a różnice między poszczególnymi grupami są niewielkie. Rywalizacji może też sprzyjać układ toru pozwalający na walkę koło w koło. Kto więc zwycięży w Misano? Czy McLaren zaskoczy strategią? Czy Barti opuści podium? Kto będzie najlepszy w środku stawki? Na te i inne pytania poznamy odpowiedzi w relacjach z GP Włoch, na które już dziś serdecznie zapraszam. Pozdrawiam, Patryk.
Na forum rozpisany został plebiscyt the best of ExtremeF1. Zapraszam serdecznie do głosowania
Kubusa96
15-06-2022 00:17
UWAGA! Konieczne było dodanie nowych torów na ExLM. Są w downloadzie. Terminarz eventu jest na forum
Kubusa96
11-06-2022 23:18
W downloadzie jest dostępny mod na eventy benefisu ligowego rozgrywane na platormie rFactor. Natomiast na forum jest lista zgłoszeniowa na Extrimową Ligę Mistrzów
Kubusa96
08-06-2022 18:04
W downloadzie jest dostępny mod na 1. event naszego ligowego benefisu, rozgrywanego na F1 Challenge
Kubusa96
08-06-2022 18:04
Zapraszam do głosowania w ligowym plebiscycie po sezonie XII, szczegóły w temacie na forum