· Łącznie użytkowników: 62
· Najnowszy użytkownik: muerte2
Tor Kielce to najstarszy permanentny tor wyścigowy w Polsce - drugi w tej klasyfikacji, a także drugi tego typu obiekt w naszym kraju to Tor Poznań. Różnica "wieku" na korzyść pętli w Miedzianej Górze to 5 miesięcy i 5 dni. Druga różnica jest niestety taka, że oba tory słabo prosperują, co pokazuje świadomość Polaków i Polskiego Związku Motorowego w kwestii motorsportu. Z inicjatywą budowy toru wyszedł ówczesny prezez Automobilklubu Kieleckiego, Włodzimierz Wójcikiewicz. Za projekt pętli odpowiada Józef Marcinkowski, a swój udział w projekcie ma też Polski Związek Motorowy, który współpracował z pomysłodawcą i architektem. Tor należy do ośrodka "moto-raj", w którego skład wchodzi też budynek administracyjny, motel oraz pole kempingowe dla 150 przyczep i pole namiotowe dla 50 namiotów. Za założeniem w tym miejscu ośrodka wypoczynkowo-turystycznego mogła przemawiać bliska obecność lasu oraz niewielka odległość od dwóch zalewów (średnio 10 kilometrów). Poza wyścigami, które odbywają się teraz na "Małej pętli" (o niej opowiem w dalszej części), Tor Kielce organizuje giełdę samochodową, a w 2000 roku był gospodarzem mistrzostw Polski oraz młodzieżowych mistrzostw Europy w kolarstwie szosowym.
Tor Kielce składa się z trzech pętli. Pierwsza z nich, czyli tor kartingowy, ma długość 880 metrów i znajduje się między prostą prowadzącą do ostatniego zakrętu a prostą startową. "Mała pętla" ma długość 1140 metrów i swoim kształtem - dwa nawroty i dwie proste - przypomina owal. Trzecia pętla, a więc "Duża pętla" ma długość 4160 metrów i będzie ona ponownie gościła stawkę ExtremeF1. Większa część pętli prowadzi przez las, a pierwszy sektor pokrywa się z Drogą Krajową numer 74. Paradoksalnie przez to "Duża pętla" była rzadko wykorzystywana, a obecnie nie korzysta się z niej w ogóle - wiązałoby się to z zamknięciem framgentu drogi, czyli paraliżem komunikacyjnym. Obecnie wykorzystywana jest "Mała pętla" połączona z torem kartingowym i fragmentem "Dużej pętli", którzy nie korzysta z DK74. Ta konfiguracja jednak jest używana tylko dla lokalnych zawodów typu Konkursowa Jazda Samochodem, czy SuperOes. Tor ten cechuje stosunkowo nierówna nawierzchnia, szczególnie w 1. sektorze, dość spora różnica poziomów na tak krótkiej pętli - wynosi ona bowiem aż 60 metrów - oraz... brak poboczy i barier w kilku zakrętach! Tak, nie przewidziało Wam się - Tor Kielce pozbawiony jest poboczy, a błąd w kilku zakrętach oznacza wizytę w lesie (dosłownie) lub na skarpie. Po tej jakże zachęcającej "reklamie" zapraszam na krótki opis okrążenia:
"Okrążenie zaczynamy dość krótkim dojazdem do pierwszego zakrętu - długiego nawrotu w prawo. Jest on pod niewielkim nachyleniem, można go pokonać z dość dużą prędkością - około 220 km/h, na 5. biegu. Trzymamy się blisko wewnętrznej na wejściu, ale trzeba pilnować się przerywanej linii, potem wychodzimy na środek DK74. Staramy się jechać jak najbliżej barier po wewnętrznej stronie zakrętów, by zyskać najwięcej czasu. Drugi sektor zaczynamy hamowaniem i zjazdem z DK74. Tuż po wyjeździe z łuków na tym odcinku trzymamy się lewej strony, by mieć lepsze wejście w zakręt. Hamujemy z 305 km/h do 90, redukcja do 2 biegu. Wychodzimy blisko tarki, ale jej nie dotykamy, trzymamy się zewnętrznej od wyjścia do następnej sekcji. Dalej mamy kawałek prostej, dobijamy do 5. biegu, hamujemy gdy zobaczymy ślady opon. Redukujemy do drugiego biegu, schodzimy do wewnętrznej prawego zakrętu i trzymamy się prawej strony, by ponownie przeciąć wewnętrzną, tym razem lewego nawrotu. Jest to bardzo zdradliwe miejsce, bowiem nie mamy tu żadnego pobocza, błąd w nawrocie kończy się wjazdem na skarpę, a cała sekcja prowadzi mocno pod górę. Po wyjściu z nawrotu trzymamy prawą stronę i na pełnym gazie pokonujemy długi łuk w prawo. Dalej krótki kawałek prostej, który kończy się lekkim łukiem w prawo - ten zaś przechodzi w zakręt w lewo. Hamujemy przed tym łukiem, trzymając się prawej strony toru, następnie przycinamy wierzchołek i wychodzimy na zewnętrznej - musimy uważać, aby nie wyjechać na trawę, bo bariery czyhają na nasz błąd. Trzeci sektor zaczynamy bardzo zdradliwą szykaną lewo-prawo-lewo. Wejście w szykanę wydaje się być bardzo szybkie, ale nagle się zacieśnia i lądujemy na trawie. Musimy więc zacząć hamować jeszcze przed wejściem w szykanę. Atakujemy mocno tarki, w drugiej części szykany redukujemy z 5. do 3. biegu, wychodzimy tuż przy zewnętrznej krawędzi toru. Tutaj mamy chwilę odpoczynku, bowiem jesteśmy na średniej długości prostej. W jej połowie schodzimy do lewej strony i wypatrujemy końca bariery - na jej końcu hamujemy do 90 km/h, redukujemy do 2. biegu i wjeżdżamy w nawrót w prawo. Od wierzchołka przyspieszamy, wyjeżdżamy pod pit-wall i zaczynamy następne okrążenie."
Liga gościła na Torze Kielce już trzykrotnie - w I, III i IV sezonie. Pierwsze w historii GP Polski padło łupem Patrique2001 (vel TiDiEj), który praktycznie cały wyścig jechał w grupie z Markovskym, Szymussem oraz Kubusą96. Wyścig ten rozstrzygał także losy mistrzostwa ligi, które padło łupem Szymussa. Wtedy to też nastąpiło słynne "bicie konia w lesie" przez Kamila - pod nieobecność Kubusy, kierowca Toyoty popchnął bolid Ferrari do lasu i tam się z nim zabawiał. Dlaczego koń? Nie muszę mówić, każdy zna logo Ferrari. W III sezonie zwyciężył tu Markovsky, który dojechał przed Szymussem i Kubusą96. Zwycięzca pierwszego wyścigu, startujący tym razem pod nazwiskiem, ukończył zmagania na "zaledwie" piątej pozycji. W IV sezonie zwycięstwo odniósł Tarask, a podium uzupełnili Szymusso i Markovsky. Wizytówką tego wyścigu była "pancerna opona" na wjeździe do alei serwisowej, której ofiarą padło wielu kierowców. Ostatni wyścig na tym torze był też przełomem w kwestii realizacyjnej - pierwszy raz bowiem przeprowadzono transmisję z wyścigu naszej ligi, na wzór transmisji z rzeczywistych wyścigów Formuły 1. Minusem wyścigów na tym obiekcie była jednak frekwencja - w I i III sezonie na torze zjawiło się 10 osób, zaś w IV sezonie też nie było kolorowo, bowiem frekwencja wynosiła 11 osób. Czy tym razem się to zmieni?
Faworytami do triumfu będą niezmiennie Markovsky i Tarask. Kierowca McLarena bardzo liczy na zwycięstwo, gdyż byłoby to wyjątkowe zakończenie simracingowej kariery. A nawet jeśli by nie wygrał, to byłaby to symboliczna "zmiana warty" - więc niezależnie od sytuacji, ten wyścig będzie bardzo wyjątkowy. Na zwycięstwo przed własną publicznością mocno liczy Patrique, ale nie oszukujmy się - kierowca Ferrari nie ma na tyle mocnego tempa, by walczyć z Markovskym i Taraskiem. Bardzo prawdopodobna nieobecność Norbiego otwiera mu jednak autostradę do zakończenia sezonu na 3. miejscu w klasyfikacji generalnej. Szkoda, że walka o dopełnienie ligowego podium skończy się w ten sposób. Stanięcie na podium w tym wyścigu "gospodarzowi" będą chcieli uniemożliwić kierowcy Renault, którzy w końcu zrozumieli swój bolid, a przynajmniej ostatnie wyścigi na to wskazują. Za tą grupą spodziewana jest rywalizacja Kamila, Matiiego, Mikrusa, Adve, Karlika i Dodo o pozostałe punktowane miejsca. O punkty na koniec sezonu chcą też powalczyć Kiro, Dejmian, Maitf oraz Kamilr2000. Kluczem do dobrego wyniku będzie strategia oraz unikanie błędów. Podkreślam, tor jest krótki, ale bardzo wymagający i nie wybacza błędów!
Ważne informacje:
Nazwa toru: Tor Kielce
Lokalizacja: Miedziana Góra, Polska
Długość toru: 4,160 km
Liczba okrążeń (F1): 76
Liczba okrążeń (liga): 38
Dystans wyścigu: (F1): 316,160 km
Dystans wyścigu (liga): 158,080 km
Dostępne mieszanki opon: Ultra Soft, Super Soft Soft, Intermediate, Wet
Prognoza pogody: Pogoda i tym razem nie spłata kierowcom figla - zakończenie sezonu odbędzie się pod lekko zachmurzonym niebem oraz przy dośc wysokiej, jak na wiosenną pogodę, temperaturze.
Zapowiada się bardzo emocjonujące zakończenie sezonu. Walka w każdej grupie będzie bardzo ostra, a pętla toru nie pozwoli kierowcom na zbyt "luźne" podejście do rywalizacji. Będzie to też zakończenie pewnej epoki w historii naszej ligi - a będzie to na pewno moment bardzo wzruszający. Jednakże kto zwycięży na zakończenie VII sezonu? Jak ze startami pożegna się Markovsky? Czy "pancerna opona" zbierze swoje żniwo po raz kolejny? Który kierowca zakończy wyścig w lesie? Czy Kamil znów zbije konia w lesie? Na te i inne pytania odpowiedź poznacie w relacjach z GP Polski, na które już dziś serdecznie zapraszam. Pozdrawiam, Patryk.
Na forum rozpisany został plebiscyt the best of ExtremeF1. Zapraszam serdecznie do głosowania
Kubusa96
15-06-2022 00:17
UWAGA! Konieczne było dodanie nowych torów na ExLM. Są w downloadzie. Terminarz eventu jest na forum
Kubusa96
11-06-2022 23:18
W downloadzie jest dostępny mod na eventy benefisu ligowego rozgrywane na platormie rFactor. Natomiast na forum jest lista zgłoszeniowa na Extrimową Ligę Mistrzów
Kubusa96
08-06-2022 18:04
W downloadzie jest dostępny mod na 1. event naszego ligowego benefisu, rozgrywanego na F1 Challenge
Kubusa96
08-06-2022 18:04
Zapraszam do głosowania w ligowym plebiscycie po sezonie XII, szczegóły w temacie na forum