· Łącznie użytkowników: 62
· Najnowszy użytkownik: muerte2
Regulamin i bolidy
Najważniejszą zmianą w nadchodzącym sezonie jest odejście od mieszanek bolidów. Po dwóch sezonach rywalizacji w bolidach z różnych epok, przyszła pora na małą odskocznię i powrót do jazdy za kierownicą aut z jednego rocznika. Na fali powrotu Roberta Kubicy do stawki kierowców F1 w sezonie 2019, ligowa społeczność zadecydowała o rywalizacji w bolidach z tego właśnie roku. Wiąże się to ze zmianami w fizyce jazdy, która będzie zapewniała jeszcze większy poziom docisku. To łączy się z kolejnymi dwiema zmianami - pierwszą z nich są opony. Jak dobrze wiecie, od IV sezonu na każdy wyścig były nominowane odpowiednie mieszanki opon. W nadchodzącym sezonie odejdziemy od tego na rzecz trzech mieszanek na każdy tor - miękkiej (czerwony kolor), pośredniej (żółty) i twardej (biały), czyli zbliżymy się nieco do rzeczywistej F1. Nieco, bowiem nie będziemy przygotowywać opon o różnym stopniu miękkości, jak to jest w rzeczywistości. Dalsze zmiany zajdą w silnikach - po raz pierwszy w historii ligi, wszystkie bolidy wyposażone będą w turbodoładowane silniki V6. Oczywiście, z powodu ograniczeń gry, nie będą one posiadały układów hybrydowych. W zamian za to kierowcy dostaną do dyspozycji dwie opcje mapowania silnika - pierwsza mapa będzie mapą "kwalifikacyjną" - zapewni ona większą moc silnika, ale zarazem zwiększy zużycie paliwa. Druga, "wyścigowa", da mniejszą moc jednostki napędowej, ale zużycie paliwa będzie mniejsze. Obie mapy będzie można wykorzystywać w trakcie wyścigu, ale tu jest "haczyk" - jeśli kierowca będzie zbyt długo korzystał z mapy "kwalifikacyjnej", będzie miał problem z nadmiernym zużyciem paliwa. Mapę silnika można ustawić z poziomu ustawień samochodu (opcja "Engine boost", tuż pod obrotami silnika) oraz z poziomu kokpitu (opcje "Increase oraz Decrease boost"), na zasadzie takiej jak balans hamulców. Maksymalna ilość paliwa w baku została ustalona na wartość 110 litrów, aby uniemożliwić przejechanie całego wyścigu na mapie "kwalifikacyjnej". Zmiany nastąpiły też w regulaminie, a konkretniej w formacie kwalifikacji - po dwóch sezonach systemu z jednym okrążeniem pomiarowym, przyszła pora na zmiany. Nowy format kwalifikacji obejmuje powrót dwóch sesji - Q1 i Q2, po raz pierwszy od II sezonu. Obie sesje będą trwały 10 minut, kierowcy mogą wyjeżdżać w dowolnym momencie, na dowolną ilość okrążeń. Dodatkowo, w Q1 kierowca może użyć dowolnej mieszanki opon. W Q2 na tor wyjeżdża cała stawka, tak jak w Q1. Tutaj jednak dowolności w doborze opon nie będzie - ta sesja bowiem będzie decydowała o doborze opon na start wyścigu. Pozycja na starcie będzie uzależniona od sumy najlepszych czasów z Q1 i Q2, a więc jest to dość spora rewolucja. W planach jest też zmiana ustawień warunków atmosferycznych - obecnie pogoda ustalana jest na bazie rzeczywistej pogody w momencie rozpoczęcia sesji, a FIA pracuje nad pogodą "skryptowaną", która zmieniałaby się na bieżąco - czyli na przykład początek sesji mógłby być przy bezchmurnym niebie, a końcówka przy ulewie. FIA będzie informowało kierowców na bieżąco o postępach prac nad tym rodzajem ustawień pogody.
Ligowa obsada
Najważniejszą informacją w sprawach ligowej obsady jest bezapelacyjnie odejście Markovsky'ego. O powodach jego decyzji, jak i o samej informacji powiedziano już wystarczająco dużo w końcówce poprzedniego sezonu, więc nie będę tego powtarzał. Druga informacja, która jednak nie odbiła się takim echem, to decyzja o niedopuszczeniu Kimiii'ego do startów w VIII sezonie. Powodem tej decyzji była integracja kierowcy z resztą ligi, a raczej jej brak. Ponadto, ów zawodnik wielokrotnie wchodził w słowne utarczki z innymi kierowcami oraz administracją ligi, podważając tym samym jej autorytet. Brak tej osoby w stawce na pewno poprawi atmosferę, która i tak była już bardzo przyjazna. Kolejną, również interesującą informacją, jest powrót do ligowej stawki Aftera. Po nagłym odejściu na początku poprzedniego sezonu, zaczął rozważać powrót, by ostatecznie pod koniec sezonu otrzymać zielone światło od Rady FIA oraz szefa ligi. Cóż, witamy ponownie! Pomimo tych roszad, liga nadal zapewni kierowcom 18 miejsc w 9 zespołach, które zostały już rozdysponowane. Mistrz konstruktorów, McLaren, postanowił całkowicie zmienić skład - po odejściu Marka na emeryturę, Kamil również opuścił stajnię z Woking. Na ich miejsce zatrudniono odpowiednio wicemistrza poprzedniego sezonu, Taraska, oraz 4. kierowcę klasyfikacji generalnej, Norbiego. Mercedes, pod wpływem odejścia swoich kierowców, został zmuszony do pozyskania dwóch nowych reprezentantów - wybór padł na Kamilar2000, który pokazał się z bardzo dobrej strony w końcówce poprzedniego sezonu, oraz na Ostachima, który będzie absolutnym debiutantem w lidze. Warunkiem do startów tego zawodnika będzie jednak uzyskanie licencji, o którą powalczy na przedsezonowych testach. Renault również zmieniło skład, bowiem Kubusa i Szymusso opuścili stajnię z Enstone - ale o tym później. W miejsce słynnych już braci zatrudniono Karlika i Mikruska. Obaj zawodnicy liczą na owocną współpracę i dobre wyniki za kierownicą nowych dla siebie samochodów. Zmiany zaszły również w Ferrari, które postanowiło zatrudnić Adventure0 i - uwaga, uwaga - Kamilo! Ten transfer był jedną z niespodzianek "sezonu ogórkowego", bowiem nic na to nie wskazywało. Nietuzinkowa para kierowców, zobaczymy co z tego wyjdzie. Williams, który stracił swoich kierowców na rzecz Renault (MikruseK) i Mercedesa (Kamilr2000), postanowił pozyskać świętokrzyski duet Ferrari - Patrique bardzo liczył na pozostanie w Ferrari, ale decyzja o rozegraniu najbliższego sezonu samochodami z bieżącego roku i obecność Roberta Kubicy w stawce skierowała jego uwagę na stajnię z Grove. Szprycek nie miał zbytnio pola manewru, ale chyba też nie chciał nic zmieniać - nie było bowiem słychać narzekań obu stron na współpracę. Dodatkowo, pod koniec sezonu kierowca z okolic Buska-Zdroju zaczął prezentować solidne tempo, gdyż wyeliminował trapiące go problemy techniczne. Red Bull postanowił zostawić w swoich szeregach Dodo, a na miejsce Kimiii'ego pozyskał Kiroshimę - kolejny nietuzinkowy duet, zobaczymy do czego to doprowadzi. BMW Sauber przeszło kilka zmian w strukturze zarządzającej - koncern z Bawarii wycofał swoje wsparcie, a stajnia z Hinwil pozyskała w zamian wsparcie Alfy Romeo, zmieniając tym samym swoją nazwę na Alfa Romeo Racing. Zmianie uległ też skład kierowców - na miejsce Matiiego i Karlika szwajcarska ekipa pozyskała Kubusę96 i Szymussa. To także jedna z niespodzianek transferowych - to może być bardzo mocny zawodnik w grupie między ścisłą czołówką, a środkiem stawki. Ku zaskoczeniu (oraz wielkiemu zawodowi) niemalże wszystkich kierowców, w stawce znajdzie się zespół Racing Point. Stajnia powstała na bazie zespołu Force India i na nadchodzący sezon pozyskała Matifa6124, któremu bardzo podoba się samochód tego zespołu. Skład dopełni Prezesdejmian, który z kolei nie jest z tego faktu zadowolony i liczył otwarcie na starty w Haasie. Ostatni zespół na liście startowej to Toro Rosso, które wraca do stawki po dwóch sezonach przerwy. Wraz z ekipą z Faenzy wraca After, który utoższamia się z tym zespołem od swoich pierwszych startów w 2015 roku. Jego zespołowym partnerem został Matiie, którego historia jest bardzo ciekawa - był on już "po słowie" z Bartim, na stole była już gotowa oferta współpracy, ale... Barti odszedł z ligi. Mateusz został więc na lodzie, co wykorzystał powracający do ligi After. Dla chętnych do jazdy zostanie udostępniony bolid Haasa, ale mogą używać go tylko na testach - do treningów i wyścigów amerykańska stajnia nie została dopuszczona.
Lista startowa na nadchodzący sezon prezentuje się więc następująco:
McLaren F1 Team, model: MCL34
Numer
Kierowca
13.
Tarask
98.
Norbi
Mercedes AMG Petronas Motorsport, model: F1 W10 EQ Power+
Numer
Kierowca
88.
Kamilr2000
91.
Ostachim (*)
Renault F1 Team, model: R.S.19
Numer
Kierowca
19.
Karlik
45.
MikruseK
Scuderia Ferrari Mission Winnow, model: SF90H
Numer
Kierowca
44.
Adventure0
46.
Kamilo
ROKiT Williams Racing, model: FW42
Numer
Kierowca
4.
Szprycek
21.
Patrique2001
Aston Martin Red Bull Racing, model: RB15
Numer
Kierowca
12.
Kiroshima
94.
Pandodo
Alfa Romeo Racing, model: C38
Numer
Kierowca
10.
Szymusso
11.
Kubusa96
SportPesa Racing Point F1 Team, model: RP19
Numer
Kierowca
8.
Prezesdejmian
25.
Matif6124
Red Bull Toro Rosso Honda, model: STR14
Numer
Kierowca
14.
After
33.
Matiie
(*) - kierowca musi uzyskać pozwolenie na starty.
Znana lokalizacja testów
Kierowcy poznali już kalendarz na nadchodzący sezon. Pierwszy akt VIII sezonu to przedsezonowe testy. Tym razem obędą się one w Polsce - pierwsza tura będzie się odbywała na Poznańskiej Arenie Wyścigowej w dniach 24-25 kwietnia. Pierwszy dzień poświęcony zostanie testom opon na mokrą nawierzchnię. Czas trwania sesji to 60 minut. Drugi dzień będzie się odbywał na suchym torze, a czas trwania sesji to 45 minut. Po upływie tego czasu odbędzie się krótki wyścig. Druga tura odbędzie się w dniach 27-28 kwietnia na Krakowskiej Pętli Zwycięstwa - gościła ona kierowców w III sezonie. Pierwszy dzień odbędzie się przy słonecznej pogodzie, a więc kierowcy będą mieli 60 minut na dokładniejsze poznanie swoich maszyn. Drugi dzień będzie symulacją kwalifikacji - sprawdzony zostanie nowy format tej sesji. Po niej obędzie się wyścig na dystansie około 20 okrążeń.
Kalendarz
Pierwszy wyścig sezonu odbędzie się w Australii, na torze Albert Park Circuit. Druga runda również obędzie się w rejonach Australii i Oceani - będzie to GP Nowej Zelandii, a więc na ligowej mapie zagości nowy kraj. Gospodarzem tego wyścigu będzie tor Bruce McLaren Motorsport Park. Trzeci wyścig odbędzie się w Japonii, na torze Suzuka. Czwartą rundą sezonu będzie nocne GP Singapuru na Marina Bay Street Circuit. Piąty wyścig odbędzie się we Francji, a gospodarzem będzie tor Paul Ricard. Szósta eliminacja to GP Włoch, które zostanie rozegrane na torze Monza. Następne dwa wyścigi odbędą się w Ameryce Północnej - GP Kanady zostanie rozegrane na nowym dla ligi torze Mosport, a GP Stanów Zjednoczonych odbędzie się na torze Sebring. Pierwszą połowę sezonu zamknie GP Wielkiej Brytanii, które także będzie się odbywało na nowym dla ExtremeF1 torze - Thruxton. Drugą część sezonu zainauguruje kolejny nowy wyścig - GP Irlandii. Gospodarzem tej eliminacji będzie tor Mondello Park. Jedenasta runda sezonu, a więc GP Belgii, zostanie rozegrane na torze Spa-Francorchamps. Kolejną eliminacją będzie GP Holandii, które tym razem zostanie rozegrane na torze Zandvoort. Trzynastym wyścigiem sezonu będzie GP Abu Dhabi, na dość dobrze znanym już torze Yas Marina Circuit. Kolejny wyścig, a więc GP Chin, obędzie się na torze Zhuhai, który będzie gościł kierowców ExtremeF1 po raz pierwszy. Piętnastym wyścigiem sezonu będzie GP Azerbejdżanu, które zostanie rozegrane na ulicach Baku. Szesnasta runda to GP Hiszpanii, na kolejnym nowym dla ligi torze - Jarama. Przedostatnim wyścigiem sezonu będzie GP Czech, a gospodarzem będzie tor Brno Masaryk Circuit. Finał sezonu, a więc GP Polski, odbędzie się tam, gdzie zaczęliśmy sezon - w Poznaniu, jednak nie na Poznańskiej Arenie Wyścigowej, tylko na Torze Poznań.
Kalendarz prezentuje się więc następująco:
Numer
Nazwa GP
Kraj
Tor
1.
Grand Prix Australii
Albert Park Circuit
2.
Grand Prix Nowej Zelandii
Bruce McLaren Motorsport Park
3.
Grand Prix Japonii
Suzuka International Racing Course
4.
Grand Prix Singapuru
Marina Bay Street Circuit
5.
Grand Prix Francji
Paul Ricard HTTT
6.
Grand Prix Włoch
Autodromo Nazionale di Monza
7.
Grand Prix Kanady
Canadian Tire Motorsport Park
9.
Grand Prix Stanów Zjednoczonych
Sebring International Raceway
9.
Grand Prix Wielkiej Brytanii
Thruxton Circuit
10.
Grand Prix Irlandii
Mondello Park
11.
Grand Prix Belgii
Circuit de Spa-Francorchamps
12.
Grand Prix Holandii
Circuit Park Zandvoort
13.
Grand Prix Abu Dhabi
Yas Marina Circuit
14.
Grand Prix Chin
Zhuhai International Circuit
15.
Grand Prix Azerbejdżanu
Baku City Circuit
16.
Grand Prix Hiszpanii
Circuito del Jarama
17.
Grand Prix Czech
Brno Masaryk Circuit
18.
Grand Prix Polski
Tor Poznań
Tak więc przedstawiają się zmiany na nadchodzący sezon. Nowa generacja bolidów, a także nowe silniki i opony mogą zapewnić bardzo dobre widowisko, co w połączeniu z powyższymi torami jest w stanie zagwarantować bardzo dużo emocji i zabawy. Zapowiada się bardzo interesujący sezon. Kto zostanie nowym mistrzem ligi? Czy frekwencja na wyścigach będzie na równie wysokim poziomie, co w poprzednim? Komu zmiany pomogą, a komu zaszkodzą? Tego dowiecie się w trakcie VIII sezonu, który zbliża się wielkimi krokami. Tymczasem to by było na tyle. Pozdrawiam, Patryk.
Na forum rozpisany został plebiscyt the best of ExtremeF1. Zapraszam serdecznie do głosowania
Kubusa96
15-06-2022 00:17
UWAGA! Konieczne było dodanie nowych torów na ExLM. Są w downloadzie. Terminarz eventu jest na forum
Kubusa96
11-06-2022 23:18
W downloadzie jest dostępny mod na eventy benefisu ligowego rozgrywane na platormie rFactor. Natomiast na forum jest lista zgłoszeniowa na Extrimową Ligę Mistrzów
Kubusa96
08-06-2022 18:04
W downloadzie jest dostępny mod na 1. event naszego ligowego benefisu, rozgrywanego na F1 Challenge
Kubusa96
08-06-2022 18:04
Zapraszam do głosowania w ligowym plebiscycie po sezonie XII, szczegóły w temacie na forum