· Łącznie użytkowników: 62
· Najnowszy użytkownik: muerte2
Pierwsze wyścigi w Taupo odbywały się już na przełomie lat 50. i 60. XX wieku, kiedy to zamiast obecnego toru znajdował się krótki tor o nawierzchni złożonej z ziemi. Po pewnym czasie tor wyasfaltowano i zaczęto rozgrywać różnego rodzaju lokalne wyścigi i spotkania. W 2005 roku, dzięki przejęciu obiektu przez prywantego inwestora, zaczęto myśleć o organizacji wyścigów na szczeblu międzynarodowym. W efekcie przebudowano obiekt dodając do niego całkowicie nową połowę pętli i prostą do wyścigów równoległych. Swój wkład w projekt miał były kierowca F1, Chris Amon. W 2007 roku na tor przybyła seria A1GP, czyli wyścigi... państw - zamiast kierowców i zespołów, punktowały wówczas kraje (startował tam m.in. ojciec Maxa Verstappena, Jos, oraz obecny kierowca Renault, Nico Hulkenberg). Po 2009 roku seria ta opuściła obiekt w Taupo, a pomimo licencji FIA drugiego stopnia (pierwszy stopień zarezerwowany jest tylko dla torów goszczących F1), żadne wyścigi międzynarodowe nie pojawiły się na tym torze. Obecnie rozgrywane są tam lokalne wyścigi aut turystycznych. W 2015 roku tor otrzymał imię Bruce'a McLarena, założyciela zespołu sygnowanego swoim nazwiskiem - będzie to zatem "domowy" wyścig dla Taraska i Norbiego.
Pętla toru jest bardzo ciasna i kręta. Okrążenie zaczynamy krótkim dojazdem do pierwszego zakrętu, nawrotu w lewo. Ten z kolei przechodzi w zdradliwą sekcję zakrętów nr 2 i 3 - pierwszy, prawy, wymaga użycia hamulca, aby zmieścić się w drugim, lewym zakręcie. Dalej mamy dwa prawe zakręty nr 4 i 5. Mimo wrażenia, że można go pokonać bez odjęcia gazu, należy użyć hamulca. Po wyjściu z nawrotu mamy chwilę odpoczynku, ale czeka nas nawrót w lewo. Znalezienie odpowiedniego punktu hamowania graniczy z cudem, bo nawrót poprzedza lekki łuk nr 6. Nawrót ten wyprowadza kierowców na krótką prostą i długi łuk nr 8. Ten z kolei poprzedza sekcję nawrotów prawo-lewo, które burzą płynność tego toru - o ile można mówić o jakiejkolwiek płynności. Po tych nawrotach mamy eski, pokonywane na pełnym gazie, które wyprowadzają kierowców do szerokiego nawrotu w lewo. To kluczowe miejsce na torze, bo mnogość linii jazdy może pozwolić na jakiekolwiek manewry wyprzedzania w wyścigu. Odpowiednie wyjście z nawrotu jest bardzo kluczowe w obliczu długiej prostej, gdzie kierowca może chwilę odpocząć. Końcówka okrążenia to jedna z dziwniejszych szykan - początek to szybki zakręt w lewo, w którym trzeba hamować do nawrotu w prawo, który przechodzi w nawrót w lewo. Tak kończy się okrążenie toru w Taupo i zaczyna kolejne z 44, które kierowcy muszą przejechać w wyścigu o GP Nowej Zelandii.
Przejdźmy do przeglądu faworytów. Faworytem do triumfu jest bezapelacyjnie Tarask - wynik inny niż zwycięstwo kierowcy McLarena będzie odebrany jako wielka niespodzianka. O uzupełnienie podium powinni walczyć kierowcy Toro Rosso, Norbi, Kamilo i Patrique - kierowca Ferrari na pewno nie poprzestanie na czwartym miejscu, a strategia może być jego sprzymierzeńcem. Matiie i Patrique chcą zdobyć podium za wszelką cenę, aby odbić sobie średnio udane GP Australii. Za tą grupką powinni walczyć kierowcy Alfy Romeo, Renault, Adve oraz Matif6124 - Szymusso w pierwzym wyścigu jechał daleko za czołową szóstką, zaś Kubusa96 był uwikłany w kolizje z Karlikiem na starcie i Matifem w trakcie wyścigu. O ostatnie punktowane miejsca mogą powalczyć kierowcy Mercedesa, Pandodo i Szprycek. Kiroshima i Shadowowski raczej będą się skupiać na bezpiecznym finiszu - nie jest powiedziane, że nie zdobędą punktów, bowiem kluczem do dobrego wyniku na tym torze będzie nie szybkość, ale dokładność i bezbłędna jazda.
Ważne informacje:
Nazwa toru: Bruce McLaren Motorsport Park
Lokalizacja: Taupo, Północna Wyspa, Nowa Zelandia
Długość toru: 3,500 km
Liczba okrążeń (F1): 88
Liczba okrążeń (liga): 44
Dystans wyścigu: (F1): 308,000 km
Dystans wyścigu (liga): 154,000 km
Prognoza pogody: Pogoda w Nowej Zelandii będzie bardziej dopisywała kierowcom niż w Australii, bowiem opady deszczu nie są spodziewane. Temperatura powietrza będzie jednak bardzo niska, głównie ze względu na aktualną porę roku (na półkuli południowej aktualnie mamy zimę).
Zapowiada się bardzo pasjonujący wyścig. Kierowców czeka wielkie wyzwanie z powodu trudnego i nieznanego toru. Kto jednak zwycięży w Nowej Zelandii? Kto uzupełni podium? Kto zostanie ofiarą toru w Taupo? Czy będziemy świadkami większych niespodzianek? Na te i inne pytania poznamy odpowiedź w relacjach z GP Nowej Zelandii, na które już dziś serdecznie zapraszam. Pozdrawiam, Patryk.
Na forum rozpisany został plebiscyt the best of ExtremeF1. Zapraszam serdecznie do głosowania
Kubusa96
15-06-2022 00:17
UWAGA! Konieczne było dodanie nowych torów na ExLM. Są w downloadzie. Terminarz eventu jest na forum
Kubusa96
11-06-2022 23:18
W downloadzie jest dostępny mod na eventy benefisu ligowego rozgrywane na platormie rFactor. Natomiast na forum jest lista zgłoszeniowa na Extrimową Ligę Mistrzów
Kubusa96
08-06-2022 18:04
W downloadzie jest dostępny mod na 1. event naszego ligowego benefisu, rozgrywanego na F1 Challenge
Kubusa96
08-06-2022 18:04
Zapraszam do głosowania w ligowym plebiscycie po sezonie XII, szczegóły w temacie na forum