· Łącznie użytkowników: 62
· Najnowszy użytkownik: muerte2
Historia wyścigów na Monzy zaczyna się w 1922 roku. Jest to zatem trzeci najstarszy permanentny tor na świecie, po Indianapolis w USA i niestniejącym już Brooklands w Wielkiej Brytanii. Dodatkowo jest to tor goszczący Formułę 1 najdłużej w historii, bo przez cały okres istnienia tej serii wyścigowej - wyjątkiem jest rok 1980, gdy z powodu przebudowy toru wyścig przeniesiono na tor Imola. Budowa toru trwała zaledwie 110 dni, co jest dość dobrym wynikiem - nawet na dzisiejsze realia. Pierwotnie pętla toru miała równe 10 kilometrów, a nawet zawierała w sobie owal - bez owalu długość wynosiła idealnie 5,5 kilometra. Sam tor przypominał już obecną formę, a różnicę robiły odpowiednio: nieistniejące wówczas szykany Retifillo, Roggia i Ascari, zaś obecne zakręty Lesmo i Parabolica miały zupełnie inne profile. W latach 30. wybudowano dodatkowy łącznik pętli drogowej z owalem, tworząc konfigurację Florio - w zamian omijała ona całkowicie pętlę drogową oraz połowę owalu. Po roku jednak zmieniono tę konfigurację, wracając na "normalny" tor, ale omijając Parabolicę. Na przełomie lat 30. i 40. wybudowano przedłużenie Parabolici, określane jako Vedano. Była ona jednak w zasadzie nieużywana - korzystało z niej Pirelli, mające na Monzy swój tor testowy. Zwrot akcji nastąpił w 1950 roku, kiedy powołano do życia Formułę 1 - przeprofilowano zakręty Lesmo oraz Parabolicę, które nabrały współczesnego wyglądu. W 1961 roku F1 po raz ostatni użyła pełnej pętli toru, zawierającej w sobie owal. Na początku lat 70. wybudowano szykanę Ascari w miejscu śmierci Alberto Ascariego, który zginął w trakcie rekreacyjnej przejażdżki samochodem po torze, zaś pod koniec lat 70. wybudowano szykany Retifillo i Roggia. Ostatnie zmiany w układzie toru miały miejsce w 2000 roku, kiedy szykana Retifillo przybrała obecną formę, a po drodze przeprofilowano jeszcze odcinek od Curva Grande do wyjścia z sekcji Lesmo. Tor cechuje duża ilość długich prostych - większość okrążenia pokonuje się z gazem w podłodze. W kość dostają też hamulce - mimo zaledwie czterech miejsc, w których trzeba mocniej nacisnąć na pedał hamulca, muszą one dobrze pracować aby wyhamować z prawie 340 km/h do zaledwie 100 km/h, a nawet mniej. Nawierzchnia jest dosyć nierówna, szczególnie w 1. sektorze, jednak nie jest ona obciążająca dla opon.
GP Włoch gościło w ligowym kalendarzu w każdym sezonie. Monza była gospodarzem wyścigu najwięcej razy, bo aż 3. W I sezonie wyścig wygrał Markovsky, przed Kubusą96 i Extremento, co było wielką niespodzianką. W pamięci kibiców zapadł także Patrique2001 vel TiDiEj, który startując w barwach Red Bulla wcielił w życie hasło reklamowe austriackiego producenta napojów energetycznych. W II sezonie wyścig odbył się na torze Imola, gdzie wygrał Tarask, przed TiDiEj'em i Markovskym. Kierowca Jordana zaczął wówczas robić to, co wychodzi mu najlepiej - badał limity toru. Tak niefortunnie, że prawie skasował dublowanego Extremento, a na dokładkę dostał karę przesunięcia na starcie do następnego wyścigu. Markovsky również miał swoje przygody - startował z odległej pozycji na skutek kary z poprzedniej rundy, a na dodatek uprawiał taniec synchroniczny z Kubusą96 na wyjściu z kończącej okrążenie szykany. W III sezonie wróciliśmy na Monzę, jednak był to powrót nieudany - problemy techniczne storpedowały wyścig, przez co mieliśmy bardzo sensacyjne wyniki. Wyścig wygrał Szymusso, drugie miejsce zajął Tarask, a podium nieoczekiwanie uzupełnił Norbi. Mimo to, w następnym sezonie liga pozostała przy obiekcie pod Mediolanem. O ile w poprzednich sezonach wyścig o GP Włoch znajdował się na początku sezonu, o tyle w IV sezonie był to 16. wyścig z osiemnastu. Zwycięstwo odniósł Markovsky, zaś o uzupełnienie podium toczyła się bitwa między Szymussem, Taraskiem i Patrykiem Kręglem. Ostatecznie drugi dojechał reprezentujący Mercedesa Szymusso, zaś Tarask w Lotusie uzupełnił podium. Z kolei Kręgiel, reprezentujący Ferrari, został ukarany za swoją szarżę i dojechał poza podium. Jednak "gwiazdą" wyścigu został cały zespół z Maranello, który z nieznanych sobie przyczyn ustawił bolidy Kręgla i Bartiego pod docisk! Grande Strategia, jak to mówią. W V sezonie liga wróciła na Imolę, gdzie najlepszy był Markovsky. Drugie miejsce należało do Taraska, a podium uzupełnił Kamillo99. Kierowcy walczyli wówczas nie tylko ze sobą nawzajem, ale również z limitami toru, gdyż FIA bardzo surowo podchodziła do ich przekraczania. W VI sezonie wyścig odbył się na torze Mugello. Zwycięstwo odniósł Markovsky, drugie miejsce zdobył Tarask, a podium uzupełnił Kubusa96. Wyścig ten stanął pod znakiem problemów z oponami, które między innymi pozbawiły Aftera piątego miejsca, oraz pięknej walki Taraska z Kubusą96. W VII sezonie z kolei liga udała się na tor Misano, gdzie wygrał Markovsky, dojeżdżając przed Taraskiem i Patrique2001. Wyścig życia wówczas pojechał Adve, dojeżdżając na 5. miejscu po bezbłędnej wręcz jeździe. Tego nie można było powiedzieć o Bartim, który po lekkim zamieszaniu na pierwszym zakręcie nie wytrzymał nerwowo i próbował zagrać w kręgle na kolejnym zakręcie, co spodowodowało wycofanie się kierowcy Williamsa z wyścigu oraz z ligi.
Przejdźmy do przeglądu faworytów. Do grona kierowców walczących o zwycięstwo można spokojnie zaliczyć - poza Taraskiem - jego zespołowego kolegę w osobie Norbiego, a także Szymussa, Kamila oraz duet Williamsa. Za nimi o miano najlepszego w grupie pościgowej powinien rywalizować Kubusa96, duet Toro Rosso, Adve, Matif6124, duet Renault oraz Pandodo. O pozostałe punkty powinna toczyć się batalia między Kamilemr2000 (jeśli naprawi hamulce i nie zgarnie nikogo na starcie), Ostachimem oraz Kiroshimą i Shadowowskim. Tor jest bardzo krótki i bardzo szybki, zatem różnice między kierowcami powinny być minimalne. Każdy z kierowców w poszczególnej grupie jest bardzo groźny, jednakże kluczem do dobrego wyniku będzie - jak na każdym torze - bezbłędna jazda i równe tempo.
Informacje o wyścigu:
Nazwa toru: Autodromo Nazionale di Monza
Lokalizacja: Monza, Włochy
Długość: 5,793 km
Rekord okrążenia: Szymusso, 1:22.773 (III Sezon)
Liczba okrążeń: 27
Dystans wyścigu: 156,411 km
Prognoza pogody: Zarówno we wtorek, jak i w środę nie należy spodziewać się deszczu. Podstawowym wyposażeniem powinien być krem z filtrem UV i duże ilości napojów.
Wyścig zapowiada się bardzo interesująco. Wszystkich czeka rywalizacja pełna emocji oraz walki bok w bok przy bardzo dużej prędkości. Kto więc zwycięży na włoskiej ziemi? Czy będzie to Tarask? Czy może ktoś rzuci wyzwanie kierowcy McLarena? Czy kierowców ominą problemy techniczne? Jak zawodnicy rozegrają tę rywalizację strategicznie? Na te i inne pytania odpowiedź poznacie w relacjach z GP Włoch, na które już dziś serdecznie zapraszam. Pozdrawiam, Patryk.
Na forum rozpisany został plebiscyt the best of ExtremeF1. Zapraszam serdecznie do głosowania
Kubusa96
15-06-2022 00:17
UWAGA! Konieczne było dodanie nowych torów na ExLM. Są w downloadzie. Terminarz eventu jest na forum
Kubusa96
11-06-2022 23:18
W downloadzie jest dostępny mod na eventy benefisu ligowego rozgrywane na platormie rFactor. Natomiast na forum jest lista zgłoszeniowa na Extrimową Ligę Mistrzów
Kubusa96
08-06-2022 18:04
W downloadzie jest dostępny mod na 1. event naszego ligowego benefisu, rozgrywanego na F1 Challenge
Kubusa96
08-06-2022 18:04
Zapraszam do głosowania w ligowym plebiscycie po sezonie XII, szczegóły w temacie na forum