· Łącznie użytkowników: 62
· Najnowszy użytkownik: muerte2
Tor Mondello Park jest jedynym permanentnym torem wyścigowym na terenie Irlandii. Jego historia zaczyna się w 1968 roku, kiedy to zaczął gościć pierwsze lokalne serie wyścigowe. Rok później nastąpiła jego pierwsza przebudowa, która wydłużyła tor z niewiele ponad kilometra do prawie dwóch kilometrów. W takiej formie tor pozostał przez prawie 30 lat, do 1997 roku. W latach 80. XX wieku tor popadł w kłopoty finansowe. Został on jednak uratowany przez konsorcjum lokalnych automobilklubów i Królewski Automobilklub Irlandii. Kooperatywa przebiegała nieźle, ale na przełomie lat 80. i 90. obiekt zmienił właściciela - był nim Martin Birrane, biznesmen i były kierowca wyścigowy. Po dokonaniu transakcji, tor przejęła grupa firm franczyzowych pod władzą Birrane'a. Po odzyskaniu płynności finansowej poczyniono kroki w stronę organizacji międzynarodowych wyścigów - były nimi odpowiednio nowa aleja serwisowa i wydłużenie pętli toru do 3.6 kilometra. Były to opłacalne inwestycje - w 2001 roku tor odwiedziły m.in. mistrzostwa Wielkiej Brytanii aut turystycznych (i pozostały w kalendarzu tej serii do 2007 roku) oraz mistrzostwa świata aut sportowych (odpowiednik dzisiejszych Długodystansowych Mistrzostw Świata), a do 2007 roku tor gościł wyścigi brytyjskiej F3 i mistrzostw Wielkiej Brytanii aut GT. Od 2002 do 2008 roku Mondello Park był jedynym zagranicznym przystankiem mistrzostw Wielkiej Brytanii wyścigów Superbike'ów. Po kryzysie ekonomiczym w 2008 roku rząd przestał finansować resort turystyki, przez co wyścigi międzynarodowe opuściły Mondello Park, który ponownie został torem goszczącym lokalne wyścigi, czy nawet wyścigi kolarskie dla amatorów.
Okrążenie rozpoczyna nawrót w prawo, który jest lekko pochylony negatywnie - wierzchołek znajduje się wyżej niż zewnętrzna strona zakrętu. Nawrót ten przechodzi w krótki zakręt w lewo, bardzo trudny. Przy odrobinie odwagi można go pokonać na pełnym gazie, aczkolwiek istnieje ryzyko wyjazdu na trawę, obrotu i uderzenia w barierę. Po tej sekcji wyjeżdżamy na krótką prostą, pozwalającą na chwilę odpocząć od kręcenia kierownicą. "Na chwilę", ponieważ prosta przechodzi w lekki łuk w prawo, który przechodzi w pnący się pod górę nawrót - również negatywnie pochylony. Po wyjściu z niego następuje lekki spadek terenu i czeka nas długi, dwuwierzchołkowy nawrót w lewo. Wyjście z nawrotu kończy pierwszy sektor i prowadzi na kolejną prostą. Drugi sektor zaczyna trudny dwuwierzchołkowy łuk w prawo - wejście w łuk, czyli pierwszy wierzchołek, jest bardzo wolne, by druga część zakrętu była pokonywana na pełnym gazie. Następnie mamy kolejną krótką prostą, która zakończona jest dwuwierzchołkowym nawrotem w prawo - podobny nawrót mieliśmy na torze Mosport, lecz na Mondello nie zawiera on różnic wysokości. Po wyjściu z nawrotu nie mamy czasu na odpoczynek, bo pokonujemy dosyć wolną szykanę prawo-lewo, która kończy drugi sektor. Ostatni sektor zaczyna wolny nawrót w lewo, który prowadzi na krótką prostą. Ta z kolei zakończona jest ostrym łukiem w lewo, praktycznie niemożliwym do pokonania bez zdjęcia nogi z pedału gazu. Wyjście z niego prowadzi do alei serwisowej, a parę metrów dalej znajduje się hopa, która utrudnia dostrzeżenie wierzchołka ostatniego zakrętu - ostrego, wolnego nawrotu w prawo. Ten z kolei wyprowadza nas na prostą startową, która jest bardzo krótka. Pętla toru jest bardzo wąska, a do tego cierpi na brak chociaż jednej długiej prostej - wyprzedzanie będzie graniczyło z cudem, a duża ilość zakrętów mocno obciąża opony.
Pomiędzy GP Wielkiej Brytanii a GP Irlandii miało miejsce okno transferowe. Przed samym okresem transferów dużo mówiło się o tym, że Pandodo poszukuje nowego kierowcy w miejsce Kiroshimy. Był on już niemalże dogadany z Patrique2001, który miał zostawić Szprycka i Williamsa i powrócić do ligowych korzeni. Tak się jednak nie stało, bo kierowca z Radlina w ostatniej chwili zerwał negocjacje. Dużo mówiło się też o przejściu Aftera do Red Bulla, bądź Dodo do Toro Rosso - w drugim przypadku z fotelem miał się pożegnać Matiie, który już wcześniej zapowiedział opuszczenie ligowej stawki z przyczyn prywatnych. Do tej roszady również nie doszło - tu jednak przyczyny nie są znane. Po GP Wielkiej Brytanii dało się słyszeć głosy, że Kamilo nie jest zadowolony z podejścia Adve do jazdy i szuka zarówno sposobu na wyrzucenie Daniela ze stajni z Maranello oraz szuka nowego kierowcy. Adve jednak nie chciał komentować tych informacji, a każde pytanie o to, czy odejdzie z zespołu zbywał soczystą partykułą "nie" oraz używał języka, który może zostać uznany za wulgarny. W trakcie samego okna transferowego różne scenariusze snuł Shadowowski, który próbował za wszelką cenę przenieść gdzieś Matifa6124 i na jego miejsce zatrudnić nowego kierowcę w osobie Wujka, którego w imieniu rady FIA i ligowej społeczności serdecznie witam w naszych szeregach. Ten plan jednak się nie udał i Shadow musi przemęczyć się do końca sezonu z Matifem. Tuż przed zakończeniem okna transferowego pojawiła się sensacyjna informacja - Dodo rzeczywiście znalazł kogoś w miejsce Kiroshimy - i to nie byle kogo, bowiem był blisko zwerbowania z Ferrari Kamila! Kierowca z Nowego Tomyśla jeszcze podsycał te plotki poprzez informację, że ma coś ważnego do ogłoszenia. Ostatecznie ten sensacyjny transfer nie doszedł do skutku z przyczyn nikomu nie znanych, a szkoda. Mówiło się, że na przeszkodzie stał Adve, który nie chciał po raz kolejny jeździć z Kiro - kierowca Ferrari jednak zdementował te pogłoski mówiąc, że nawet nie wiedział o tym planie. Tak więc okno transferowe, mimo wielu plotek, zakończyło się w zasadzie bez żadnego transferu - jedynie ze względów formalnych do Toro Rosso trafił Wujek. Nie przeszkodziło to jednak w wykonaniu graficznego patcha, który znajduje się w pobieralni.
Przejdźmy do przeglądu faworytów. Głównych faworytów do triumfu można upatrywać w osobach Taraska i Kamila - ten drugi koniecznie będzie chciał odbić sobie nieudany (nie ze swojej winy) wyścig na Thruxton. O miejsce na podium powinna toczyć się walka między Norbim, Szpryckiem i kierowcami Alfy Romeo. W tym gronie tym razem brakuje Aftera, który wykorzystał okno transferowe aby udać się na wczasy. Nie ma w nim również Patrique'a, który przez swoje "wybryki" w poprzednim wyścigu został skazany na start z alei serwisowej - tym samym zawiedzie swoich kibiców z Irlandii, czyli niemalże całego kraju, gdyż osoba św. Patryka jest przedmiotem kultu w tym kraju. Co prawda umiejętności przebijania się przez stawkę w wykonaniu kierowcy Williamsa zostały już wielokrotnie udowadniane, tak tym razem jakiekolwiek punkty powinny być maksimum. O pozostałe punkty może toczyć się walka między kierowcami Renault, Mercedesa, Adve i Dodo. Sporo namieszać mogą również kierowcy Racing Point, a szczególnie będący na fali wznoszącej Shadowowski. Forma Matifa będzie zagadką, tak samo zagadką jest jego dalsza obecność w lidze - jeśli nie pojawi się w Irlandii, to straci swoje miejsce w zespole i ligowej stawce. Kiroshima z kolei powinien poczynić znaczne postępy w swojej jeździe aby móc marzyć o punktach, gdyż ostatni wyścig był dla kierowcy Red Bulla bardzo kiepski. Nie znamy z kolei pełni formy Wujka - co prawda gościł już na treningach i prezentował dosyć konkurencyjne osiągi pozwalające zaliczać go do środka stawki, ale czy tempo na jednym okrążeniu będzie potrafił przekuć w tempo na przestrzeni całego wyścigu?
Informacje o wyścigu:
Nazwa toru: Mondello Park
Lokalizacja: Carragh, Irlandia
Długość: 3,503 km
Rekord okrążenia: brak
Liczba okrążeń: 44
Dystans wyścigu: 154,132 km
Prognoza pogody: We wtorek nie są spodziewane opady deszczu - kierowcy zatem będą mogli w pełni skupiać się na swoich programach. W środę z kolei może popadać, ale dopiero po zakończeniu wyścigu.
Bardzo wąski i trudny tor nie sprzyja rywalizacji, lecz nasza liga niejednokrotnie ten mit obalała. Czy tak będzie i tym razem? Kto zwycięży na Mondello Park? Jak kierowcy podejdą do rywalizacji od strony strategii? Jak w swoim pierwszym ligowym wyścigu wypadnie Wujek? Czy wynik Shadowowskiego na Thruxton był dziełem przypadku? Na te i inne pytania odpowiedź poznacie w relacjach z GP Irlandii, na które już dziś serdecznie zapraszam. Pozdrawiam, Patryk.
Na forum rozpisany został plebiscyt the best of ExtremeF1. Zapraszam serdecznie do głosowania
Kubusa96
15-06-2022 00:17
UWAGA! Konieczne było dodanie nowych torów na ExLM. Są w downloadzie. Terminarz eventu jest na forum
Kubusa96
11-06-2022 23:18
W downloadzie jest dostępny mod na eventy benefisu ligowego rozgrywane na platormie rFactor. Natomiast na forum jest lista zgłoszeniowa na Extrimową Ligę Mistrzów
Kubusa96
08-06-2022 18:04
W downloadzie jest dostępny mod na 1. event naszego ligowego benefisu, rozgrywanego na F1 Challenge
Kubusa96
08-06-2022 18:04
Zapraszam do głosowania w ligowym plebiscycie po sezonie XII, szczegóły w temacie na forum