· Łącznie użytkowników: 62
· Najnowszy użytkownik: muerte2
Circuit de Spa-Francorchamps to jeden z najpiękniejszych i najbardziej ekscytujących miejsc do ścigania na świecie. Tor zaprojektowany przez Jules’a de Thier miał swój początek w 1922 roku, kiedy na odbył się pierwszy wyścig motocyklowy. Dwa lata później pierwszy raz zorganizowano 24-godzinny wyścig na tym, który trwa do dziś. Pierwszy wyścig single-seaterów miał miejsce w 1925, kiedy to zwycięstwo odniósł kierowca Alfy Romeo, Antonio Ascari, ojciec słynnego mistrza świata Formuły 1 – Alberto. Początkowo nitka toru liczyła sobie niespełna 15 kilometrów, jednak co kilka lat tor ulegał minimalnym zmianom, np. wzbogacono go tuż przed wojną w słynny Radillon. Po II Wojnie Światowej wyścigi powróciły na Spa. Utworzono Formułę 1 i nie mogło zabraknąć w kalendarzu tego toru. Wraz z postępem technologicznym w dyscyplinie, Spa stawało się coraz bardziej niebezpieczne, aż w 1960 zginęło 2 kierowców w Wielkiej Brytanii: Chris Bristow i Alan Stacey oraz 2 zostało poważnie rannych: Sterling Moss i Michael Taylor. Królowa motorsportu opuściła to legendarne miejsce pod koniec lat 60. GP Belgii wtedy odbywało się na takich torach jak Zolder i Nivelles.
Potrzebowano kilku dobrych lat, aby zdano sobie sprawę, że tor trzeba gruntownie przebudować.
Pomysłodawcy nowego projektu chcieli przynajmniej częściowo zachować dotychczasowy charakter toru w Spa – zdecydowali się na zastąpienie najbardziej niebezpiecznego odcinka pomiędzy Les Combes i Blanchimont nową, znacznie krótszą sekcją – reszta toru pozostała natomiast w zasadzie bez zmian. Inauguracja nowej wersji Spa-Francorchamps nastąpiła w 1979 roku, ale na powrót Formuły 1 trzeba było czekać aż do 1983 roku. Od tamtej pory wyścigi odbywały się tu co rok, z małymi wyjątkami. W 2003 roku wyścig nie odbył się, ponieważ wprowadzony został zakaż reklamowanie wyrobów tytoniowych. Natomiast w 2006 zabrakło GP Belgii w kalendarzu, ponieważ rok wcześniej Didier Defourney, który miał kontrakt do 2010 roku ogłosił bankructwo. Nie wpłacono kwoty licencyjnej i wyścig nie mógł się odbyć. Podjęto lokalne próby ratowania, jednak bezskutecznie. Sama nitka zmieniała się kosmetycznie dodając Bus Stop pod koniec okrążenia, a w 2007 został zastąpiony szykaną.
Circuit de Spa-Francorchamps to tor położony w miejscowości Stavelot, w Belgii. Liczy sobie 7.004 km i jest najdłuższym torem w naszym kalendarzu. Okrążenie zaczynamy krótką prostą startową, a kończymy ją mocnym hamowaniem do La Source. Rozpędzamy się na kolejnej prostej, aby za chwile wjechać w, jak uważa spora część kibiców i kierowców najbardziej ekscytującą kombinacje zakrętów, gdzie różnica poziomów to prawie 20 metrów. Delikatny zakręt w lewo zmienia się w podjazd skierowany w prawą stroną(Eau Rouge), aby z ogromną szybkością wyjechać w lewo. Następnie prosta Kemmel, która kończy pierwszy sektor. Dość mocne hamowanie do słynnych Les Combes i Malmedy, czyli zakrętów prawo-lewo-prawo. Następnie mamy stromy zjazd w dół i jeden z wolniejszych zakrętów, nawrót Bruxelles w prawą stronę. Za nim dość trudny zakręt w lewo, gdzie trzeba uważać, żeby nie przywalić w ścianę przy zbyt dużej prędkości. Potem czeka nas bardzo szybki podwójny lewy, aby przejść do Los Fanges(długie zakręty prawo-lewo) i Campus (wolniejszy 90-stopniowy). 3 sektor zaczynamy zakrętem szybkim w prawo- Stavelot i prujemy przez Blanchmont do najmocniejszego hamowania do szykany, trzeba uważać, żeby nie przestrzelić i pilnować wyjścia z niej. Wyjazd na prostą startową i koniec okrążenia.
Belgia w ExtremeF1 po raz siódmy. Tylko w sezonie drugim nie było GP Belgii. Natomiast piąty raz zagościmy na Spa. W pierwszym sezonie w deszczu zwycięstwo zdobył ówczesny kierowca Ferrari – Kubusa96, dla którego było to pierwsze i jak na razie ostatnie zwycięstwo w ExtremeF1. Na następne GP Belgii na Spa czekaliśmy do 3 sezonu, gdzie swoją serie śrubował Markovsky, ale na podium towarzyszyli mu Kubusa96 i Kamilo99. Sezon 4 nie przyniósł nam nic nowego. Wygrał Marek, a za nim Szymusso i znów Kubusa96. Na dwa kolejne sezony przenieśliśmy się na Zolder, żeby w V kampanii podczas deszczowego wyścigu wygrał tarask przed Markovskym. Pierwszy raz na podium GP Belgii nie stanął wtedy Kubusa, który zajął 5 miejsce. W VI sezonie już na sucho, czołowa trójka sprzed sezonu w takiej samej kolejności dojechali do mety, czyli: tarask, Markovsky, Patrique2001. W sezonie VII wyścig wrócił na Spa-Francorchamps, aby świętować wyścig nr 100 w ExtremeF1. Wyścigu wtedy nie ukończył tarask. Zwyciężył duet ówczesnego McLarena z Markovskym na czele, a podium dopełnił ponownie Patrique2001.
Rzućmy teraz okiem na przegląd faworytów. Z pewnością Tarask chciałby po raz pierwszy wygrać wyścig na tym torze i ma największe szanse, żeby tego dokonać. Z pewnością nie będzie chciał na to pozwolić Kamilo, który zawsze dobrze czuł się tutaj. O podium zawalczą Norbi, Szymusso oraz Williamsy. Z tyłu za nimi czyhający na błędy innych, które świetnie potrafi wykorzystywać będzie Kubusa96, który ma świetną historię na tym miejscu. Powracający po wakacjach After będzie chciał zaznaczyć swoją obecność i pokazać dobrą formę, nie należy go skreślać. O jakieś solidniejsze punkty będzie chciał powalczyć Mikrus i Dodo. Brdą chcieli zmazać plamy po słabym wyścig na Mondello Park. Zagrozić mogą im Adve, Wujek, czy Kamilr2000. Do tego grona chcieliby dołączyć Karlique i Ostachim, a na nieoczekiwane zwroty akcji czyhać będą Shadowowski i Kiroshima. Wciąż nie wiadomo co z Matifem. Kierowca Racing Point nie daje znaku życia i wątpimy, czy pojawi się podczas zmagać w Belgii.
Informacje, o których musisz wiedzieć:
Nazwa toru: Circuit de Spa-Francorchamps
Lokalizacja: Stavelot, Belgia
Liczba okrążeń: 22
Ligowy rekord toru: Tarask, 1:44.721, Sauber, 27.06.2017 (III sezon)
Dystans okrążenia: 7,004 km
Dystans wyścigu: 154,088 km
Program GP:
Trening: 05.08.2019r. (poniedziałek), godz. 22:30
Kwalifikacje: 06.08.2019r. (wtorek), godz. 22:00
Wyścig: 06.08.2019r. (wtorek), godz. 22:45
Prognoza pogody:
Cały dzień ma być pochmurno, jednak możliwe są opady deszczu. Jest na to spora szansa, więc trzeba być przygotowanym na wszystko.
Ciekawostki:
- 125. wyścig Szymussa w lidze. Nie wystąpił tylko w jednym wyścigu o mistrzostwo ExtremeF1.
- 40. wyścig w karierze Karliqua.
- 10. wyścig w karierze Ostachima
8 wyścigów do końca i wszystko wydaje się zmierzać w stronę mistrzostwa Taraska i McLarena. Pozostaje jeszcze kwestia drugiego miejsca, na które chętnych jest bardzo dużo. Uzyskanie dobrego wyniku na tak legendarnym torze to świetne uczucie, a takowe przybliży ich do celu. Niepewne warunki atmosferyczne mogą pokrzyżować plany dosłownie wszystkich. Jeden drobny błąd może zawadzić o wycofaniu się z wyścigu. Liczę, że kierowcy pojadą wyśmienicie i pokażą fantastyczne show. Ode mnie to tyle. Do zobaczenia na torze. Pozdrawiam. MikruseK
Na forum rozpisany został plebiscyt the best of ExtremeF1. Zapraszam serdecznie do głosowania
Kubusa96
15-06-2022 00:17
UWAGA! Konieczne było dodanie nowych torów na ExLM. Są w downloadzie. Terminarz eventu jest na forum
Kubusa96
11-06-2022 23:18
W downloadzie jest dostępny mod na eventy benefisu ligowego rozgrywane na platormie rFactor. Natomiast na forum jest lista zgłoszeniowa na Extrimową Ligę Mistrzów
Kubusa96
08-06-2022 18:04
W downloadzie jest dostępny mod na 1. event naszego ligowego benefisu, rozgrywanego na F1 Challenge
Kubusa96
08-06-2022 18:04
Zapraszam do głosowania w ligowym plebiscycie po sezonie XII, szczegóły w temacie na forum