header
Strona Główna divider Forum divider Download divider Skład ligi
Nawigacja
Klasyfikacja Kierowców
1
Rekady
330
2
MikruseK
288
3
Szymusso
258
4
After
184
5
Patrique2001
168
6
Pandodo
163
7
Norbi
95
8
Szprycek
83
9
Graczek
76
10
Kubusa96
69
11
Dymson
45
12
Wujek
18
13
ZanDi
13
14
Adve
8
15
Ostachim
2
16
Kiroshima
0
Klasyfikacja Konstruktorów
1
Arrows
383
2
Ferrari
356
3
Toro Rosso
352
4
BMW Sauber
327
5
Lotus
181
6
McLaren
159
7
Red Bull
50
8
Jordan
10
Aktualnie online
· Gości online: 4

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 62
· Najnowszy użytkownik: muerte2
Istanbul Park rozpoczął swoją działalność w sierpniu 2005 roku, a pierwszym wyścigiem na nim było GP Turcji Formuły 1. Kierowcom oraz kibicom tor od razu się spodobał - stawiał on bowiem duże wyzwanie, gdyż z jednej strony zawiera dużo zakrętów, a z drugiej kilka długich prostych. Największym wyzwaniem jest jednak słynny zakręt numer 8 - długi zakręt w lewo złożony z czterech wierzchołków. Pokonuje się go bez zdejmowania nogi z gazu, przez co kierowcy narażeni są na boczne przeciążenia rzędu 5G. Obiekt zaprojektowany przez Hermanna Tilke nie zawiera tym razem zbyt wielu cech charakterystycznych dla tego architekta - zamiast kończyć długie proste ostrymi i ciasnymi nawrotami, postawił on na naturalne ukształtowanie terenu i stworzenie szybkiego oraz wymagającego toru. Co ciekawe, pierwotnie tor miał biec zgodnie z ruchem wskazówek zegara, jednak Tilke odkrył że tor w kierunku przeciwnym będzie stanowił większe wyzwanie dla kierowców. Jednym z najsłynniejszych wyścigów na tym obiekcie jest GP Turcji z 2010 roku - wtedy to w samej końcówce wyścigu zderzyli się obaj kierowcy Red Bull Racing, Sebastian Vettel i Mark Webber. Obwiniali się wzajemnie o ten incydent, za to dublet zgarnęli kierowcy McLarena - Lewis Hamilton przed Jensonem Buttonem, zaś Webber ostatecznie dojechał do mety na trzecim miejscu, a Vettel nie ukończył rywalizacji. Wyścig w 2011 roku był z kolei ostatnim wyścigiem o GP Turcji Formuły 1 - pożegnanie z Istanbul Park przebiegało pod znakiem wymijania rywali poprzez DRS, co dało początek współczesnym wyścigom. W 2006 roku z kolei swój pierwszy triumf w F1 odniósł tutaj Felipe Massa, który finiszował przed Fernando Alonso i walczącym zaciekle o 2. miejsce na mecie i mistrzostwo świata kierowców Michaelem Schumecharem. W latach 2005-2006 na tym torze gościły również Mistrzostwa Świata Samochodów Turystycznych (WTCC) i Le Mans Series, a także DTM (tylko w 2005 roku), MotoGP (lata 2005-2007) i mistrzostwa świata Superbike (2007). Ostatnie wydarzenie pod egidą FIA na Istanbul Park miało miejsce w 2014 roku, kiedy to obiekt gościł Rallycrossowe Mistrzostwa Świata. Obecnie tor służy jako giełda samochodowa i nie zanosi się na zmianę tego stanu rzeczy, nawet pomimo obietnic rządzących krajem.

Okrążenie zaczyna krótka prosta startowa, która prowadzi w dół do pierwszego zakrętu - jest to klasyczny 90-stopniowy zakręt w lewo, jednakże przez nagłą zmianę ukształtowania terenu jego wierzchołek jest niewidoczny. Ten zakręt przechodzi z kolei w długi łuk w prawo, pokonywany bez zdejmowania nogi z gazu. Prowadzi on do kolejnego 90-stopniowego zakrętu w lewo, do którego trzeba już zacząć hamować. Tam czeka kolejny zjazd, przez co nie widać wyjścia z zakrętu. To z kolei prowadzi do jeszcze wolniejszego zakrętu w prawo. Wyjście z niego przechodzi w dwuwierzchołkowy zakręt w lewo - do pierwszej części trzeba lekko zahamować, by drugą pokonać na pełnym gazie. Następnie mamy chwilę odpoczynku, bo znajdujemy się na krótkiej prostej kończącej pierwszy sektor. Drugi sektor zaczyna się nawrotem w prawo, który prowadzi pod górę. Wyjście z niego zakończone jest krótką prostą, która prowadzi do najsłynniejszego zakrętu na tym torze - zakrętu nr 8. Pokonujemy go na pełnym gazie, możliwie jak najciaśniej - każde odstępstwo od prawidłowej linii jazdy kończy się wizytą na poboczu i stratami czasowymi. Jest to miejsce bardzo wymagające dla opon, odpowiednia linia jazdy może zapewnić mniejsze nagrzewanie się i zużycie opon. Wyjście z tego zakrętu prowadzi na kolejną krótką prostą, zakończoną ostrym nawrotem w lewo, który przechodzi w łagodny łuk w prawo. Ten wyprowadza nas z kolei na bardzo długą prostą, która przełamana jest lekkim łukiem w prawo, kończącym drugi sektor. Łuk ten prowadzi pod górę, przez co w tym miejscu wytraca się nieco prędkości. Tą zyskujemy jednak na dalszej części prostej, zakończonej ostrym hamowaniem do sekcji trzech wolnych nawrotów lewo-prawo-lewo - bardzo ważne jest tam utrzymanie odpowiedniego rytmu i dobranie odpowiedniej linii jazdy. Wyjście z tej sekcji prowadzi na prostą startową i umożliwia rozpoczęcie kolejnego okrążenia.

GP Turcji gościło w ligowym kalendarzu dwukrotnie - pierwsza wizyta na Istanbul Park miała miejsce w I sezonie, zaś druga w IV. W I sezonie na starcie stanęło 14 kierowców, a zwycięstwo odniósł Tarask, który przez długi czas walczył o nie z Patrique vel TiDiEj'em - kierowca z Radlina przegrał jednak wyścig strategią, bo zachciało mu się jechać na 2 postoje, a Tarask jechał standardową strategią 3 postojów, przez co miał świeższe opony w końcówce wyścigu. Podium uzupełnił wówczas Szymusso, zaś największym przegranym tego wyścigu był Markovsky - został on bowiem bezceremonialnie wyeliminowany z wyścigu już na pierwszym okrążeniu przez... zespołowego kolegę w osobie Extremento! Była to katastrofa zarówno dla całego zespołu McLarena oraz dla Marka - definitywnie stracił on wtedy szansę na mistrzowski tytuł. W IV sezonie z kolei frekwencja wynosiła "zaledwie" 11 osób, a zwycięstwo pewnie odniósł Markovsky, dojeżdżając przed Szymussem oraz Norbim, dla którego było to drugie podium w jego ligowej karierze. Od samego wyścigu ciekawsze jednak były kary - przez chwilowe wyłączenie mózgu, Tarask opuścił serwer nie kończąc okrążenia zjazdowego. W efekcie w wynikach spadł on na ostatnią pozycję, a także musiał startować z alei serwisowej w następnym wyścigu (było nim GP Portugalii, gdzie dostał dyskwalifikację za wyjazd przy czerwonym świetle - ot, paradoks).

Co można powiedzieć o faworytach do triumfu? Jest ich dwóch - Markovsky i Tarask. Ich potencjał na tym torze nie jest znany, ale można obstawiać w ciemno ich znaczną przewagę nad resztą stawki. W walkę o podium zaangażowani będą na pewno kierowcy McLarena, Norbi oraz Mikrus - kierowcę Arrowsa już śmiało można traktować jako poważnego rywala. O miejsce w czołowej trójce będą na pewno chcieli powalczyć After i Patrique, ale mają oni kary - odpowiedno cofnięcie o 3 pola na starcie (After) i o 7 pól (Patrique). Jest to nieciekawa sytuacja szczególnie dla kierowcy BAR-a, który czuje się na tym torze bardzo dobrze. Za tą grupą walka powinna toczyć się między kierowcami Prosta, Jordana, Szpryckiem, Dodo i Karlikiem - drugi zawodnik zespołu BAR pracował ostatnio nad wyeliminowaniem swoich problemów z samochodem i możliwe, że efekty tej pracy będą widoczne już w Turcji. O dobry wynik będzie się musiał szczególnie postarać Kamilr2000, który również ma utrudnione zadanie - dostał on bowiem karę przesunięcia o 3 pola startowe, choć mówi się o absencji tego kierowcy... w każdym razie, za plecami tej grupy walkę na pewno stoczą kierowcy Benettona i Kiroshima - ta trójka musi się ostro brać do pracy, bo jest ona sporo warta. Pokazał to Ostachim, który miał dobre tempo w kwalifikacjach, ale jego wyścig został zakończony przez to, że Wujek wjechał w jego samochód i Benetton z numerem 91 skończył w barierach.

Informacje o wyścigu:
Nazwa toru: Intercity Istanbul Park
Lokalizacja: Stambuł, Turcja
Długość: 5,338 km
Ligowy rekord okrążenia: Szymusso - 1:27.260 (18.10.2017, Mercedes)
Ilość okrążeń: 29
Dystans wyścigu: 154,802 km

Program GP:
trening: 14.01.2020 (wtorek), godz. 21:30
kwalifikacje: 15.01.2019 (środa), godz. 21:00
wyścig: 15.01.2019 (środa), godz. 21:45

Prognoza pogody: zarówno we wtorek, jak i w środę, nie są przewidywane opady deszczu - kierowcy mogą w pełni cieszyć się jazdą po torze.

Przed kierowcami stoi duże wyzwanie - po wielu sezonach przerwy tor w Stambule jest im w zasadzie nieznany. Nie zmienia to jednak faktu, że czekają nas duże emocje. Kto jednak zwycięży w Turcji? Czy ktoś spoza czołówki sprawi pozytywną niespodziankę? Czy gospodarze przygotują zawodnikom symbolicznego kebaba? Tego dowiecie się w relacjach z GP Turcji, na które już dziś serdecznie zapraszam. Pozdrawiam, Patryk.

 Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
 Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
 Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się , żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Kanał ligowy - podcasty
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

Kubusa96
06-07-2022 21:08
Na forum rozpisany został plebiscyt the best of ExtremeF1. Zapraszam serdecznie do głosowania Wink

Kubusa96
15-06-2022 00:17
UWAGA! Konieczne było dodanie nowych torów na ExLM. Są w downloadzie. Terminarz eventu jest na forum

Kubusa96
11-06-2022 23:18
W downloadzie jest dostępny mod na eventy benefisu ligowego rozgrywane na platormie rFactor. Natomiast na forum jest lista zgłoszeniowa na Extrimową Ligę Mistrzów

Kubusa96
08-06-2022 18:04
W downloadzie jest dostępny mod na 1. event naszego ligowego benefisu, rozgrywanego na F1 Challenge

Kubusa96
08-06-2022 18:04
Zapraszam do głosowania w ligowym plebiscycie po sezonie XII, szczegóły w temacie na forum Wink

Poprzednie GP
GP Polski
Wyniki poprzedniego GP:

P.
Kierowca
Team
Punkty
1.
MikruseK
Arrows
25
2.
Pandodo
Lotus
18
3.
Szymusso
BMW
15
4.
After
STR
12
5.
Graczek
McLaren
10
6.
Dymson
Ferrari
8
7.
Patrique2001
STR
6
8.
Norbi
Arrows
4
9.
Rekady
Ferrari
2
10.
Kubusa96
BMW
1

Pole Position: MikruseK (Arrows)
1:09.507


Najszybsze okrążenie: MikruseK (Arrows)
1:10.430