· Łącznie użytkowników: 62
· Najnowszy użytkownik: muerte2
Istanbul Park rozpoczął swoją działalność w sierpniu 2005 roku, a pierwszym wyścigiem na nim było GP Turcji Formuły 1. Kierowcom oraz kibicom tor od razu się spodobał - stawiał on bowiem duże wyzwanie, gdyż z jednej strony zawiera dużo zakrętów, a z drugiej kilka długich prostych. Największym wyzwaniem jest jednak słynny zakręt numer 8 - długi zakręt w lewo złożony z czterech wierzchołków. Pokonuje się go bez zdejmowania nogi z gazu, przez co kierowcy narażeni są na boczne przeciążenia rzędu 5G. Obiekt zaprojektowany przez Hermanna Tilke nie zawiera tym razem zbyt wielu cech charakterystycznych dla tego architekta - zamiast kończyć długie proste ostrymi i ciasnymi nawrotami, postawił on na naturalne ukształtowanie terenu i stworzenie szybkiego oraz wymagającego toru. Co ciekawe, pierwotnie tor miał biec zgodnie z ruchem wskazówek zegara, jednak Tilke odkrył że tor w kierunku przeciwnym będzie stanowił większe wyzwanie dla kierowców. Jednym z najsłynniejszych wyścigów na tym obiekcie jest GP Turcji z 2010 roku - wtedy to w samej końcówce wyścigu zderzyli się obaj kierowcy Red Bull Racing, Sebastian Vettel i Mark Webber. Obwiniali się wzajemnie o ten incydent, za to dublet zgarnęli kierowcy McLarena - Lewis Hamilton przed Jensonem Buttonem, zaś Webber ostatecznie dojechał do mety na trzecim miejscu, a Vettel nie ukończył rywalizacji. Wyścig w 2011 roku był z kolei ostatnim wyścigiem o GP Turcji Formuły 1 - pożegnanie z Istanbul Park przebiegało pod znakiem wymijania rywali poprzez DRS, co dało początek współczesnym wyścigom. W 2006 roku z kolei swój pierwszy triumf w F1 odniósł tutaj Felipe Massa, który finiszował przed Fernando Alonso i walczącym zaciekle o 2. miejsce na mecie i mistrzostwo świata kierowców Michaelem Schumecharem. W latach 2005-2006 na tym torze gościły również Mistrzostwa Świata Samochodów Turystycznych (WTCC) i Le Mans Series, a także DTM (tylko w 2005 roku), MotoGP (lata 2005-2007) i mistrzostwa świata Superbike (2007). Ostatnie wydarzenie pod egidą FIA na Istanbul Park miało miejsce w 2014 roku, kiedy to obiekt gościł Rallycrossowe Mistrzostwa Świata. Obecnie tor służy jako giełda samochodowa i nie zanosi się na zmianę tego stanu rzeczy, nawet pomimo obietnic rządzących krajem.
Okrążenie zaczyna krótka prosta startowa, która prowadzi w dół do pierwszego zakrętu - jest to klasyczny 90-stopniowy zakręt w lewo, jednakże przez nagłą zmianę ukształtowania terenu jego wierzchołek jest niewidoczny. Ten zakręt przechodzi z kolei w długi łuk w prawo, pokonywany bez zdejmowania nogi z gazu. Prowadzi on do kolejnego 90-stopniowego zakrętu w lewo, do którego trzeba już zacząć hamować. Tam czeka kolejny zjazd, przez co nie widać wyjścia z zakrętu. To z kolei prowadzi do jeszcze wolniejszego zakrętu w prawo. Wyjście z niego przechodzi w dwuwierzchołkowy zakręt w lewo - do pierwszej części trzeba lekko zahamować, by drugą pokonać na pełnym gazie. Następnie mamy chwilę odpoczynku, bo znajdujemy się na krótkiej prostej kończącej pierwszy sektor. Drugi sektor zaczyna się nawrotem w prawo, który prowadzi pod górę. Wyjście z niego zakończone jest krótką prostą, która prowadzi do najsłynniejszego zakrętu na tym torze - zakrętu nr 8. Pokonujemy go na pełnym gazie, możliwie jak najciaśniej - każde odstępstwo od prawidłowej linii jazdy kończy się wizytą na poboczu i stratami czasowymi. Jest to miejsce bardzo wymagające dla opon, odpowiednia linia jazdy może zapewnić mniejsze nagrzewanie się i zużycie opon. Wyjście z tego zakrętu prowadzi na kolejną krótką prostą, zakończoną ostrym nawrotem w lewo, który przechodzi w łagodny łuk w prawo. Ten wyprowadza nas z kolei na bardzo długą prostą, która przełamana jest lekkim łukiem w prawo, kończącym drugi sektor. Łuk ten prowadzi pod górę, przez co w tym miejscu wytraca się nieco prędkości. Tą zyskujemy jednak na dalszej części prostej, zakończonej ostrym hamowaniem do sekcji trzech wolnych nawrotów lewo-prawo-lewo - bardzo ważne jest tam utrzymanie odpowiedniego rytmu i dobranie odpowiedniej linii jazdy. Wyjście z tej sekcji prowadzi na prostą startową i umożliwia rozpoczęcie kolejnego okrążenia.
GP Turcji gościło w ligowym kalendarzu dwukrotnie - pierwsza wizyta na Istanbul Park miała miejsce w I sezonie, zaś druga w IV. W I sezonie na starcie stanęło 14 kierowców, a zwycięstwo odniósł Tarask, który przez długi czas walczył o nie z Patrique vel TiDiEj'em - kierowca z Radlina przegrał jednak wyścig strategią, bo zachciało mu się jechać na 2 postoje, a Tarask jechał standardową strategią 3 postojów, przez co miał świeższe opony w końcówce wyścigu. Podium uzupełnił wówczas Szymusso, zaś największym przegranym tego wyścigu był Markovsky - został on bowiem bezceremonialnie wyeliminowany z wyścigu już na pierwszym okrążeniu przez... zespołowego kolegę w osobie Extremento! Była to katastrofa zarówno dla całego zespołu McLarena oraz dla Marka - definitywnie stracił on wtedy szansę na mistrzowski tytuł. W IV sezonie z kolei frekwencja wynosiła "zaledwie" 11 osób, a zwycięstwo pewnie odniósł Markovsky, dojeżdżając przed Szymussem oraz Norbim, dla którego było to drugie podium w jego ligowej karierze. Od samego wyścigu ciekawsze jednak były kary - przez chwilowe wyłączenie mózgu, Tarask opuścił serwer nie kończąc okrążenia zjazdowego. W efekcie w wynikach spadł on na ostatnią pozycję, a także musiał startować z alei serwisowej w następnym wyścigu (było nim GP Portugalii, gdzie dostał dyskwalifikację za wyjazd przy czerwonym świetle - ot, paradoks).
Co można powiedzieć o faworytach do triumfu? Jest ich dwóch - Markovsky i Tarask. Ich potencjał na tym torze nie jest znany, ale można obstawiać w ciemno ich znaczną przewagę nad resztą stawki. W walkę o podium zaangażowani będą na pewno kierowcy McLarena, Norbi oraz Mikrus - kierowcę Arrowsa już śmiało można traktować jako poważnego rywala. O miejsce w czołowej trójce będą na pewno chcieli powalczyć After i Patrique, ale mają oni kary - odpowiedno cofnięcie o 3 pola na starcie (After) i o 7 pól (Patrique). Jest to nieciekawa sytuacja szczególnie dla kierowcy BAR-a, który czuje się na tym torze bardzo dobrze. Za tą grupą walka powinna toczyć się między kierowcami Prosta, Jordana, Szpryckiem, Dodo i Karlikiem - drugi zawodnik zespołu BAR pracował ostatnio nad wyeliminowaniem swoich problemów z samochodem i możliwe, że efekty tej pracy będą widoczne już w Turcji. O dobry wynik będzie się musiał szczególnie postarać Kamilr2000, który również ma utrudnione zadanie - dostał on bowiem karę przesunięcia o 3 pola startowe, choć mówi się o absencji tego kierowcy... w każdym razie, za plecami tej grupy walkę na pewno stoczą kierowcy Benettona i Kiroshima - ta trójka musi się ostro brać do pracy, bo jest ona sporo warta. Pokazał to Ostachim, który miał dobre tempo w kwalifikacjach, ale jego wyścig został zakończony przez to, że Wujek wjechał w jego samochód i Benetton z numerem 91 skończył w barierach.
Informacje o wyścigu:
Nazwa toru: Intercity Istanbul Park
Lokalizacja: Stambuł, Turcja
Długość: 5,338 km
Ligowy rekord okrążenia: Szymusso - 1:27.260 (18.10.2017, Mercedes)
Ilość okrążeń: 29
Dystans wyścigu: 154,802 km
Prognoza pogody: zarówno we wtorek, jak i w środę, nie są przewidywane opady deszczu - kierowcy mogą w pełni cieszyć się jazdą po torze.
Przed kierowcami stoi duże wyzwanie - po wielu sezonach przerwy tor w Stambule jest im w zasadzie nieznany. Nie zmienia to jednak faktu, że czekają nas duże emocje. Kto jednak zwycięży w Turcji? Czy ktoś spoza czołówki sprawi pozytywną niespodziankę? Czy gospodarze przygotują zawodnikom symbolicznego kebaba? Tego dowiecie się w relacjach z GP Turcji, na które już dziś serdecznie zapraszam. Pozdrawiam, Patryk.
Na forum rozpisany został plebiscyt the best of ExtremeF1. Zapraszam serdecznie do głosowania
Kubusa96
15-06-2022 00:17
UWAGA! Konieczne było dodanie nowych torów na ExLM. Są w downloadzie. Terminarz eventu jest na forum
Kubusa96
11-06-2022 23:18
W downloadzie jest dostępny mod na eventy benefisu ligowego rozgrywane na platormie rFactor. Natomiast na forum jest lista zgłoszeniowa na Extrimową Ligę Mistrzów
Kubusa96
08-06-2022 18:04
W downloadzie jest dostępny mod na 1. event naszego ligowego benefisu, rozgrywanego na F1 Challenge
Kubusa96
08-06-2022 18:04
Zapraszam do głosowania w ligowym plebiscycie po sezonie XII, szczegóły w temacie na forum