· Łącznie użytkowników: 62
· Najnowszy użytkownik: muerte2
Tor Phakisa Freeway rozpoczął swoją działalność w roku 1970 - i z miejsca stał się domem dla serii wyścigów aut sportowych o nazwie Springbok. Początkowo był to krótki obiekt, pozbawiony jakichś cech charakterystycznych i zmian wysokości. Z czasem na tor zawitały mistrzostwa południowej Afryki aut turystycznych, a tor przestał być wymagający nawet dla bolidów Formuły Ford. W 1995 roku tor otrzymał nową nawierzchnię, gdyż poprzednia była zabójcza dla opon. Jak się okazało, to był początek zmian - w 1997 roku obiekt zamknięto i poddano gruntownej przebudowie. Nadrzędnym celem było goszczenie wyścigów IndyCar i NASCAR, które przeżywały wówczas olbrzymi skok zainteresowania. We wrześniu 1998 roku rozpoczęto budowę, która zakończyła się pod koniec kwietnia 1999 roku. Od tej pory w skład Phakisa Freeway wchodzi czterokilometrowa pętla drogowa i półtoramilowy owal w stylu tego z Las Vegas. Co ciekawe, pętla drogowa toru przecina się z owalem w taki sposób, że niemożliwe jest korzystanie z obu wariantów jednocześnie. Ponadto aleja serwisowa dla owalu jest elementem najszybszego fragmentu toru drogowego. Pomimo wybudowania owalu, nie gościł on żadnych wyścigów przez pierwszych 10 lat istnienia. Dopiero w 2010 roku sprowadzono 24 samochody w stylu NASCAR i zorganizowano wyścig Free State 500 - jak się okazało, był to jedyny wyścig na owalnej konfiguracji tego toru. W latach 1999-2004 z kolei na drogowej pętli organizowano GP RPA w ramach MotoGP - w ostatniej edycji tego wyścigu swoje pierwsze zwycięstwo na Yamasze odniósł Valentino Rossi, stając się pierwszym zawodnikiem zwyciężającym dla więcej niż jednego producenta. Pod koniec 2013 roku motocykliści mieli sobie przypomnieć o istnieniu tego toru - w 2014 roku planowano na nim organizację wyścigu serii World Superbike, ale przez opóźnienia w uzyskaniu ponownej homologacji plany upadły.
Okrążenie tego toru o długości 4,242 km posiada 11 zakrętów - 4 w lewo i 7 w prawo. Charakterystyka tego toru przypomina nieco holenderskie Zandvoort, na którym zresztą kierowcy ExtremeF1 rywalizowali w VIII sezonie. Obiekt ten jest całkiem szeroki i pozwala na wyprzedzanie, ale nie wybacza błędów - w szczególności trzeba uważać na bardzo wysokie krawężniki, które mogą obrócić samochód bądź bolid może się na nich zawiesić.
Pierwsza ligowa wizyta w RPA miała miejsce w V sezonie - kierowcy gościli wówczas na torze Kyalami. Z Pole Position ruszał Patrique2001, ale nie był on w stanie utrzymać zwycięstwa i musiał zadowolić się trzecim miejscem. Pewny triumf odniósł Markovsky, zaś szansę na podium stracił Tarask, który w pewnym momencie nie zahamował do jednego z zakrętów i urwał sobie przedni spojler - w efekcie na podium, a konkretnie na jego drugim stopniu, stanął Szymusso. Drugi - i jak dotąd ostatni wyścig ligowy w RPA miał miejsce w VII sezonie, również na Kyalami. Z Pole Position nieoczekiwanie startował wówczas Kimiii, ale ten niesympatyczny zawodnik dojechał dopiero szósty. Znów pewnie zwyciężył Markovsky, a Patrique tym razem był drugi. Trzecie miejsce tym razem zajął Barti Novik, który wskoczył na podium po kolejnych przygodach Taraska - tym razem pomylił on komplety opon i użył mieszanki, która była spoza alokacji, przez co został zdyskwalifikowany.
Kogo należy uważać za faworyta do triumfu? Duże apetyty na zwycięstwo mają kierowcy Toro Rosso, którzy - jeśli wierzyć informacjom z padoku - czują się na tym torze świetnie. Muszą jednak uważać na Markovsky'ego, który mimo nienajlepszych odczuć ma mieć tempo podobne do duetu Patrique-After. Za ich plecami z kolei czają się kierowcy Brawna, którzy lubią takie tory i mogą zaskoczyć w najmniej spodziewanym momencie - co niejednokrotnie w tym sezonie już udowadniali. O zwycięstwo, a przynajmniej o podium, zawalczyć powinni także Rekady i Tarask - stać ich na mocne tempo, ale muszą unikać zamieszania na torze i awarii sprzętu. Za tą grupą powinni czaić się kierowcy Minardi, Pandodo oraz duet Renault - o sporym szczęściu może mówić MikruseK, któremu po GP Włoch niespodziewanie posłuszeństwa odmówił rFactor. Na szczęście jednak problem został rozwiązany i kierowca Renault będzie mógł wspierać MARCINU w walce o mistrzostwo oraz samemu zawalczyć o to słynne podium. O punkty z kolei powalczą na pewno kierowcy Force Indii, Wujek i Karlique - cała czwórka ma szansę na kilka punktów, ale muszą oni unikać zamieszania i nie forsować na siłę tempa poza ich limitem, bo tor nie jest skory do wybaczania błędów. O przetrwanie z kolei będą walczyć Kiro i Scorpion - w tej parze górą raczej okaże się kierowca Lotusa, który ostatnio poczynia postępy i punkt w klasyfikacji kierowców jest już bardzo blisko.
Informacje o torze:
Nazwa toru: Phakisa Freeway
Lokalizacja: Odendaalsrus, RPA
Długość: 4,242 km
Ligowy rekord okrążenia: brak
Liczba okrążeń: 36
Dystans wyścigu: 152,712 km
Prognoza pogody:
Poniedziałkowy trening niemal na pewno odbędzie się na suchym torze i przy bezchmurnym niebie. Z kolei wtorkowa rywalizacja może być storpedowana przez opady deszczu i burze - istnieje dość duża szansa na załamanie pogody.
Przed nami bardzo emocjonujący wyścig. Tor jest szeroki, ale nie wybacza błędów. Do tego nie pomaga jego niemal zerowa znajomość wśród kierowców. Kto jednak odniesie zwycięstwo w RPA? Kto najlepiej odnajdzie się wśród wysokich tarek? Czy deszcz dołoży swoje trzy grosze do rywalizacji? Na te i inne pytania poznacie odpowiedź w relacjach z GP RPA, na które serdecznie zapraszam. Pozdrawiam, Patryk.
Na forum rozpisany został plebiscyt the best of ExtremeF1. Zapraszam serdecznie do głosowania
Kubusa96
15-06-2022 00:17
UWAGA! Konieczne było dodanie nowych torów na ExLM. Są w downloadzie. Terminarz eventu jest na forum
Kubusa96
11-06-2022 23:18
W downloadzie jest dostępny mod na eventy benefisu ligowego rozgrywane na platormie rFactor. Natomiast na forum jest lista zgłoszeniowa na Extrimową Ligę Mistrzów
Kubusa96
08-06-2022 18:04
W downloadzie jest dostępny mod na 1. event naszego ligowego benefisu, rozgrywanego na F1 Challenge
Kubusa96
08-06-2022 18:04
Zapraszam do głosowania w ligowym plebiscycie po sezonie XII, szczegóły w temacie na forum